Oproep: Wat is het belang van marketing analytics?

20 augustus 2021, 09:00

‘Binnen de wetenschappelijke literatuur ontbreekt het nog aan een generiek marketing analytics maturity-model’

Als marketeers vinden we het vaak heel fijn om campagnes te analyseren. Wat werkt er wel en wat werkt er niet? Hoe worden we beter? Meten is weten is dan ook een gevleugelde uitspraak onder marketeers. Maar hoe belangrijk is dat meten? Kunnen we überhaupt wel alles meten dat we zouden willen weten? En hechten we er niet veel te veel waarden aan? Er wordt onderzoek verricht….

De oproep kwam eerder ook voorbij bij NIMA deze week, want waar onderzoekers – en zeker studenten – oprecht proberen iets boven water te krijgen waar het vak beter van wordt helpen we graag een handje:

Christien van Dijk doet in het kader van haar master Data Driven Business aan de Hogeschool van Utrecht onderzoek naar marketing analytics. Het doel van het onderzoek is om een marketing analytics maturity model te ontwerpen. Met dat model kunnen bedrijven meten waar zij staan op het gebied van data-gedreven marketing en welke stappen er nog ondernomen kunnen worden om verder te komen op dat gebied. Hierbij onderzoekt ze welke elementen belangrijk of misschien zelfs noodzakelijk zijn om te werken met data-gedreven marketing.

“Binnen de wetenschappelijke literatuur ontbreekt het nog aan een generiek marketing analytics maturity-model en dat gat wil ik met dit onderzoek graag opvullen”, aldus Christien.

Op basis van haar literatuuronderzoek heeft Christien een set met 20 statements opgesteld, die ze graag voorlegt aan de marketeers van Nederland. Zij kunnen oordelen in welke mate ze het eens zijn met de statements. Ben je benieuwd naar de uitkomsten van dit onderzoek? Vul dan de enquête in via deze link en ontvang het eindrapport per mail.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!