Op welke sociale netwerken moet je focussen in 2012?

Op welke sociale netwerken moet je focussen in 2012?

De mensen van socialbakers hebben een infographic gepubliceerd met een overzicht van de sociale netwerken die in 2012 belangrijk voor bedrijven zijn. Socialbakers maakte in de infographic een lijst op van de belangrijkste sociale netwerken op basis van drie “parameters”, waaronder aantal ‘fans’ en de groei er van bij enkele belangrijke merken en mediabedrijven. Aan de hand daarvan concludeert het bedrijf dat Facebook en Twitter momenteel het meest geschikt zijn voor mediabedrijven, met een meer passieve rol voor Google+. Voor merken is vooral Facebook een ‘must’, met Google+ als tweede, ondanks zijn verre achterstand op het netwerk der netwerken.

Eerst en vooral dit: de titel van deze post is een letterlijke vertaling van een post door de CEO van socialbakers op Econsultancy. En het is een compleet idiote vraag. Bedrijven moeten zich niet afvragen op welke sociale netwerken ze moeten focussen. Ze moeten zich afvragen welke sociale netwerken voor hun individuele situatie het best geschikt zijn om een specifieke zakelijke functie (customer service, PR, marketing, enz.) te verbeteren en hun klantensegmenten (inclusief de partners of werknemers) beter te betrekken, bedienen en converteren.

Sociale netwerken: wat met zakelijke functies, doelstellingen en segmenten?

De conclusie dat merken vooral naar Facebook moeten kijken is baarlijke nonsens. Eerst en vooral wordt er niet gekeken naar de doelstellingen maar men maakt ook geen onderscheid naargelang het soort bedrijf, de doelmarkt, enz. Er zijn verschillende B2B marken die, afhankelijk van hun doelstellingen, veel beter werken met LinkedIn bijvoorbeeld en dat staat niet eens op de lijst.

Het zijn dit soort boodschappen (“welk sociaal netwerk is belangrijk in 2012”) die managers en social media adepten meenemen in hun beslissingen, geloof me vrij. Ze zorgen voor foutieve strategieën omdat het netwerk en niet de consument, klant of prospect, noch het doel of de zakelijke functie, centraal staan. Bovendien is de methodologie van het kijken naar enkele merken en pure ‘fan data’ irrelevant.

Gelukkig schrijft Jan Rezab, CEO van socialbakers en Candytech op Econsultancy dat je vooral moet kijken naar resultaten maar dat is het dan ook. Zeggen dat merken vooral naar Facebook moeten kijken is een enorme veralgemening en compleet zinloos.

Welke sociale netwerken sommige merken gebruiken

De infographic is dus wel waardevol als je wilt weten hoe specifieke sociale netwerken evolueren, ondermeer op basis van waar sommige grote merken het meest actief en qua ruwe data succesvol zijn. Maar nergens staat er wat ze er doen, wat hun doelstellingen zijn en of ze ook daadwerkelijk ingevuld worden.

Ik ben nooit een grote fan geweest van ‘benchmarks’ en met dit soort infographics is het minstens even erg. Ja, ze bieden informatie maar, nee, ze kunnen absoluut niets besluiten voor jouw bedrijf. En al zeker niet voor waar je vooral moet naar kijken bij je social media activiteiten.

Je vindt de Infographic onderaan. Hij zegt wat hij zegt en niets meer. Er staan ook een aantal interessante feiten in Rezab zijn Econsultancy post maar dan over sociale netwerken zelf. Over de rol van sociale netwerken in een geïntegraarde strategie staat er uiteraard niets in, wat dacht je? Je kunt hem hier lezen.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Helemaal top; vooral de scherpe toon bevalt me. Als marketeers worden we te vaak gevraagd om het over middelen te hebben, terwijl we over doelstellingen horen te praten.

    geplaatst op
  • Dank je Marcel. Kan ik enkel beamen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.