Ook Postbank op zoek naar ideeen

20 maart 2007, 06:52

Postbank op zoek naar ideeenBegin dit jaar vroeg Wehkamp om feedback over haar vernieuwde site. Inmiddels is de aktie afgelopen en zijn de winnaars van de Wehkamp Ideekanjeraktie bekend.

De Postbank lijkt geinspireerd te zijn door Wehkamp want vanaf de Lenenpagina wordt opgeroepen ideeën in te sturen rondom Lenen, Beleggen of Sparen. Inmiddels staan er een tiental ideeën live met name rondom rentepunten. Een jury stelt begin april de nominaties vast waarop vervolgens weer gestemd kan worden. Het winnende idee ontvangt een cadeaubon van 100 euro.

Het is nog geen vetpot maar wel een leuke start om de klanten meer te betrekken bij de ontwikkeling van een low interest produkt als lenen. Ben uiteraard benieuwd wat Carl vindt van de voorwaarden van deze ideeënactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Henk Willems

    100 euro!!!!!

    WOW, hou toch op, hoe geloofwaardig kom je als bank over als je dit soort fooitjes geeft.

    Nu verbaast me bij de Postbank niets, enkele jaren geleden vond ik een security lek in het Internetbankieren die als het bekent had geworden zijn weerga niet zou kennen. Ik heb het netjes gemeld, na 5 dagen kreeg ik een standaard mailtje van 3 regels dat men er wel naar zou kijken. Voorts nooit meer iets van gehoord.


    20 maart 2007 om 07:39
    media

    De prijzen en de actievoorwaarden zijn inderdaad niet helemaal van deze tijd, maar aan de andere kant moet je grote bedrijven als Postbank, Sanoma, Vodafone, etc. ook de tijd geven om te veranderen. Misschien aardig om eens in te gaan op hoe ze het beter zouden kunnen doen?


    20 maart 2007 om 07:47
    René

    Jeetje het gaat toch om de aardigheid? Waarom moeten het altijd van die dure prijzen zijn? Tenslotte moeten de klante het toch allemaal betalen. Ik vindt dat Postbank zich op deze manier juist van de goeie kant laat zien


    20 maart 2007 om 07:59
    mangold

    Ik vind de eerste voorwaarde …

    Met deelname aan deze actie geeft u uw toestemming aan Postbank N.V. (hierna: “Postbank”) om het door u ingediende idee door Postbank te laten gebruiken voor interne en externe uitingen, promotionele doeleinden alsmede voor toekomstige dienstverlening van Postbank.

    … best netjes, hoor. Maar die tweede …

    U staat er voor in dat het door u aangeleverde idee geen inbreuk maakt op de rechten van derden. Voorts vrijwaart u Postbank voor aanspraken van derden met betrekking tot het door de u bij Postbank ingediende idee.

    … zouden ze wellicht kunnen veranderen in een regel dat Postbank ideeën die inbreuk maken op de rechten van derden direct na constatering verwijdert, plus een regel dat Postbank de top-5 inzendingen vóór het aanwijzen van de definitieve winnaars op eventuele rechteninbreuk zal controleren.


    20 maart 2007 om 08:00
    Henk Willems

    Aardigheid? Dan denk ik aan de postduiven vereniging van Ome Piet, en het winnen van een Metworst van Slager Henk.


    20 maart 2007 om 08:39
    Tim van Letht

    Leuk om te zien dat mensen vragen om zaken die de concurrentie al lang heeft geregeld. Zoals een website die ook mobiel toegankelijk is en de mogelijkheid tot voorlezen voor blinden en slechtzienden.


    20 maart 2007 om 08:42
    Tim van Letht

    @Marcel: denk dat het meer met beperkingen en misschien onwetendheid te maken heeft. De Postbank ziet het waarschijnlijk gewoon om eens te kijken wat klanten voor reacties geven. Ook het bedrag van 100 euro symboliseert dit denk ik. Als er daadwerkelijk meer mogelijkheden (en budget) waren was er ook wel een andere prijs én een grotere website aan verbonden.


    20 maart 2007 om 14:33
    BasPaauw

    Volgens mij is dit niet de manier om je klanten bij je product te betrekken. Door er een prijsvraag van te maken krijg je te maken met de reacties op de incentive zelf en de daar bij behorende rules & regulations. De prijsvraag leid daarmee alleen maar af van de doelstelling. Als klanten weten dat ze invloed kunnen hebben op hun product dan is dat al snel voldoende. Zelfs als dat niet het geval is krijg je als site-eigenaar dagelijks al diverse ideeen binnen. Oftewel een prijsvraag is niet nodig om nieuwe ideeen te krijgen, een open discussie mogelijkheid is veel belangrijker. De site moet daar wel een mogelijkheid toe bieden en duidelijk maken dat die er is. De Dell Idea Storm is die Marcel aanhaalt is daar al een veel beter voorbeeld van.


    20 maart 2007 om 15:55
    Hans Kardol

    Het is (te) gemakkelijk van de postbank om de verantwoordelijkheid voor het innovatieve karakter van de ideeen bij de deelnemer te leggen. Natuurlijk willen ze daarmee ook voorkomen dat mensen ‘all to obvious ideas’ indienen welke ze gezien hebben bij andere banken/bedrijven.

    een idee wat de Postbank wel had kunnen ‘lenen’ van een ander bedrijf is de beloningsstructuur. Dien een goed idee in bij lego voor een nieuwe kit en als deze in productie gaat krijgt de bedenker een revenue share…

    Met een dergelijke benadering neem je ten eerste je klanten serieus en ten tweede weet je ook dat de echt creatieve geesten met ambitie de ideeen minder snel voor zichzelf houden.


    21 maart 2007 om 06:47
    Mike

    Bij de geboorte van mijn tweeling opende ik 11 jaar geleden 2 GroeiSpaarrekeningen bij de Postbank. Sinds 1995 sparen ik en mijn ouders via 2 spaarpotten voor “als ze groot ziijn”. Dat deden mijn ouders vroeger ook voor mij. Die traditionele Postbank is toch van huis uit de bank voor de gewone man. Ik ben dan ook blijven hangen en al meer dan 25 jaar in het bezit van die Postbankrekening.

    Mengelmoes van authenticiteit, traditie en melancholie. Dat je tegenwoordig eerst thuis alle verschillende muntjes in de daarvoor bestemde, speciale zakjes moet voorsorteren, is iets dat je op de koop toeneemt. Kosten en efficiency, daarvoor heb je dan nog begrip voor.

    Twee weken geleden stond ik met een stuk of 20 van die keurig voorgesorteerde zakjes met munten toch mooi met de bek vol tanden. Via de klantvriendelijke balie bracht een medewerker routinematig de boodschap over die hem was opgelegd door de laatste efficiency goeroe van het ING concern. Er was besloten dat het storten van het gespaarde contante geld (muntjes) op de Groeispaarrekening van mijn 2 kinderen vanaf 1 januari neerkwam op het betalen van 30 eurocent per zakje. Logisch, hoe haal je anders weer 7,7 miljard euro winst in 2007, zoals dit in 2006 het geval was.


    21 maart 2007 om 07:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!