Online marketingtijdschrift Adfoweb gestopt
Bijna geruisloos heeft Adformatie besloten te stoppen met het online marketingtijdschrift Adfoweb. Kent iemand de details?
Bijna geruisloos heeft Adformatie besloten te stoppen met het online marketingtijdschrift Adfoweb. Kent iemand de details?
Laatste internettijdschrift sneuvelt
Gepubliceerd op vrijdag 05 maart 2004 (PlanetMultiMedia)
(P7) Uitgever Adformatie Groep (Kluwer) heeft een einde gemaakt aan Adfo Web, het enige nog resterende tijdschrift over internet. Winst en toekomstperspectief waren onvoldoende. Kluwer kiest er liever voor om grote titels sterker te maken.
Adfo Web begon als Adfo.com-nieuwsbrief in maart 1995 en werd opgericht door Ben Tiggelaar, toen nog een jonge journalist, inmiddels een gevierd schrijver en spreker. Na anderhalf jaar volgde Peter Olsthoorn hem op.
Het blad werd in augustus 1998 omgedoopt tot Adfo Web. Het verscheen nog steeds in een nieuwsbrief-achtig formaat, maar nu met meer illustraties. In september 2001 besloot de uitgever om er met het oog op advertentieverwerving een ‘magazine’ van te maken. Dat laatste is niet goed gelukt, omdat toen zowel de internetmarkt als de advertentiemarkt (nog verder) inklapten.
Niettemin was het blad door de inkomsten van zo’n 2.800 abonnees (2003) winstgevend. Uiteindelijk was dat niet voldoende om evenredig bij te dragen aan de overheadkosten van de uitgever en er dreigde een terugloop van het aantal abonnees.
Bovendien verordonneerde de top van Wolters Kluwer dat de grotere titels sterker dienden te worden, eventueel ten koste van de kleintjes. De abonnees van Adfo Web krijgen voortaan het Tijdschrift voor Marketing in de bus. Hierin wordt in de toekomst meer aandacht aan internet besteed.
De redactie heeft onder de titel ‘Adfo Web is dood, leve internet!’ een begrafenisnummer gemaakt. Dit met terugblikken naar de periode 1995-2000, overzichten van de overlevenden en de ‘flops’ in de internetmarkt. De website Adfoweb.nl was vorig jaar al opgedoekt.
Toevallig keert Emerce wel terug op de tijdschriftenmarkt. Nu onder de vlag van VNU Business Publications, dat ook Computable, Intermediair en Management Team uitgeeft. Emerce ging vorig jaar onder Quote over de kop, met 1.500 betalende abonnees. Eerder al moesten bladen als Wave, Internet in Business, Net, Netprofessional en Link het loodje leggen. Wel bestaat nog het Tijdschrift voor Multimedia dat voor een groot deel over internet gaat.
Damn, helemaal gemist. Dank voor de update!
Details staan ook in overvloed in het laatste nummer.
Heb het laatste nummer nog niet ontvangen!? Ik heb het idee dat ik de laatste tijd in het buitenland heb gezeten en daardoor een aantal zaken helemaal heb gemist.
Kan mij het standpunt van Kluwer goed voorstellen. Focus op grote titels. Ook voor de online marketeer lijkt het me prettiger om niet meer alleen te scrijven voor eigen parochie maar voor een breder publiek. Goede zaak dus!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!