Online zoeken, vakantie boeken

Nederlandse zoektrends naar Europese vakantiebestemmingen

Online zoeken, vakantie boeken

Met het stijgende online zoekvolume is het een must voor travel-organisaties om permanent zichtbaar te zijn in zoekmachines en andere online media, om zo de concurrentie voor of bij te blijven. Dit geldt met name voor de meest gezochte vakantiebestemmingen en citytrips, om te voorkomen dat er potentiële vakantiegangers misgelopen worden. Verder zal er in januari en juli extra aandacht naar de online kanalen moeten gaan, aangezien internetters in deze maanden het meest actief zoeken naar vakanties.

Nederlandse online zoektrends naar Europese vakanties

Maandelijks worden er ruim 5 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd via Google gerelateerd aan vakantie. Met een marktaandeel van 93% is Google de meest gebruikte zoekmachine van Nederland (2011). Google biedt hiermee een zeer interessante informatie database om trends te ontdekken van de online vakantie zoekers.

Nederlanders vooral in januari en juli op zoek naar vakanties

De zoekopdrachten in Google met betrekking tot vakanties laten twee duidelijke pieken zien. Zo zoekt men voornamelijk in januari en juli actief naar vakantiebestemmingen. Het aantal zoekopdrachten begint vanaf mei te stijgen en stijgt door naar een absolute piek in juli. Na juli slaat dit zoekvolume ook ineens om en vanaf augustus zit er een sterke daling in het zoekvolume.

Frankrijk populairste vakantiebestemming

Ook valt ook te constateren welke Europese vakantiebestemmingen er het meest in trek zijn bij de Nederlandse internetters. Frankrijk, Italië en Spanje zijn momenteel de meest gewilde vakantiebestemmingen. Gemiddeld wordt er maandelijks 90.500 keer gezocht naar gerelateerde zoekwoorden aan “vakantie Frankrijk” via Google.

Italië maakt sterkste groei door, Turkije krabbelt terug uit dal

Er is een duidelijke trend zichtbaar met betrekking tot de zoektermen gerelateerd aan “vakantie turkije”. Zo is het zoekvolume op dit zoekwoord in 2008 gedaald met 31% ten opzichte van 2005. Na 2008 trekt het zoekvolume op het zoekwoord “vakantie turkije” echter weer aan.

In tegenstelling tot Turkije is Italië de afgelopen jaren wel populairder geworden. Het zoekvolume op het zoekwoord “vakantie italie” is de laatste jaren met maar liefst 56% gestegen.
Ook Kroatië en Portugal zijn een stuk populairder geworden als vakantiebestemming, aangezien het zoekvolume hier vanaf 2005 tot en met 2012 gestegen is met 35% voor Portugal en voor Kroatië met 50% (vanaf 2006).

Verder zijn gerelateerde zoekopdrachten aan “vakantie Duitsland” met 26% gestegen en “vakantie Spanje” met 22%.
Tot slot leek Zweden populairder te worden aangezien het zoekvolume in 2010 was gestegen met 30% ten op zichten van 2006, echter ligt het zoekvolume van 2011 weer redelijk gelijk aan dat van 2006.

Infographic

Onderstaande infographic geeft de Nederlandse zoektrends naar Europese vakanties weer.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Mooie weergave van de trends!

    geplaatst op
  • Bedankt Robert!

    geplaatst op
  • mooi overzicht van drukke zomermaand

    mvg,

    Paul

    geplaatst op
  • Beste Joyce,
    Zijn er ook ergens gegevens te vinden van zoekvolumes in de zomermaanden? Ik bedoel van andere branches dan de reisbranche. Ik ben namelijk nieiwsgierig naar wat de zomer met het potentiele internet verkeer voor mijn bedrijf doet.

    Mvg,

    Johan

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.