• E-mail
    wordt gesponsord door
  • Mobile
    wordt gesponsord door

Online marketing is als flipperen

Boekrecensie: Digital Marketing Pinball

Online marketing is als flipperen

Welke vakliteratuur is relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Digital Marketing Pinball', waarin auteur Daniël Markus de groeisuccessen van winnende e-commercebedrijven verklaart aan de hand van vijf drivers. Met heldere, begrijpelijke voorbeelden, neemt hij de lezer mee door het praktische speelveld van online testen, leren en opschalen.

Deze recensie werd geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketinggeneralist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Online marketing biedt oneindig veel mogelijkheden om de effecten van je aanpak meetbaar te testen en op die manier klantresultaten te optimaliseren. Data vormt hiervoor de levensader. Voor criticasters is die datadriven aanpak reden om te ageren tegen het gebrek aan lef en creativiteit. Die vinden nogal eens dat door data-analyse en voorspelmodellen het vak negatief verandert. Zij zeggen: 'Lang leve het onderbuikgevoel, want digitalisering maakt marketingcommunicatie erg rationeel en daarmee degelijk en braaf.' Dat zal door de online marketeers niet worden onderschreven. Met hun analytische skills ervaren zij online marketing als een zeer divers spel, waarmee je aan vele knoppen kunt draaien.

"Winnen met online marketing is als winnen bij het flipperen"

De complete digitale effectiviteitsmix behoort in grote bedrijven vaak toe aan meerdere teams: Trade/Category, Pricing, CRM en Sales. Bij Pure Players, de échte e-commerceorganisaties, zoals webshops en multichannelretailers, is hiervoor vaak een gecommitteerd digital marketingteam ingericht. Met medewerkers, die veel, heel veel experimenteren. Op basis van onderzoek wordt data verzameld en worden hypotheses getoetst. Dit datadriven proces gaat op zoek naar positieve uitkomsten die een grote impact hebben ten gunste van het gewenste resultaat. De winnende organisaties hebben topscorers in dienst. De winnende resultaten zijn geformuleerd als de vijf groeidrivers.

Daniël Markus staat al jaren aan de kant van meten en analyseren en deed ervaring op voor vele organisaties die hun bedrijfsvoering via internet doen. Hij omschrijft zelf de reden voor zijn boek zo treffend, dat ik die integraal overneem in deze recensie: "Voor internet was marketing een soort bowling. Je gooide de bal – de boodschap – rechtstreeks naar de doelgroep. Wie de kegels raakte, scoorde en kreeg klanten. Wie het beste en vooral het meeste gooide, kreeg de meeste klanten. Die tijd is voorbij. Marketing op internet lijkt op een flipperkast. De boodschap is nog steeds de bal, maar eenmaal in het spel stuitert deze alle kanten op. Soms scoor je veel, dan weer weinig en voor je het weet verdwijnt de bal en ben je af. Winnen met online marketing is als winnen bij het flipperen."

"Zo’n boek was hard nodig in het praktijkgerichte leerboekenlandschap"

De vijf drivers in de flipperkast zijn conversie, transactiewaarde, retentie, viraliteit en acquisitie. Bij al deze elementen geeft Markus uitleg via heldere stappenplannen. Methodisch weergegeven in tekst en beeld. De visuals zijn vaak gewoon Excel-overzichten of handgeschreven formules. Het is alsof je naast een collega zit, die je de werking van een model ter plekke schetst en je aanzet om het gewoon maar eens uit te proberen. Zo wordt tot nu toe in de e-commercewereld ook meestal kennis overgedragen. Als online marketeer kun je nu, met dit boek, op begrijpelijke wijze stap voor stap naar je doelen toewerken. Zo’n boek was hard nodig in het praktijkgerichte leerboekenlandschap.

Digital Marketing Pinball

Auteur: Daniël Markus

ISBN: 9789082957105                  

Uitgever: LevelUp Group

Druk: Eerste druk 2019 

Trefwoorden: online marketing, e-commerce, data, digital analytics, conversie, retentie, orderwaarde, acquisitie, viraliteit, Google Analytics, Excel, testing, A/B-test

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens 'de markt' in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)   


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.