• Mobile
    wordt gesponsord door

Onderzoek: 74% gebruikt location based services en 18% checkt in

The rise of the geosocial apps

Onderzoek: 74% gebruikt location based services en 18% checkt in

In een recent onderzoek van Pew Research uit Amerika (n=2253) blijkt dat gebruikers van smartphones steeds meer gebruikmaken van locatiegebaseerde diensten. Momenteel  heeft 74 procent van de smartphonegebruikers de GPS aanstaan om informatie te krijgen. 18 procent  gebruikt de GPS om in te checken en de locatie te delen met vrienden (geosocial apps). Dit is een toename  van 55 procent aldus Pew Research. Natuurlijk is er causaal verband met de toename van de penetratie smartphones. Aan de hand van dit onderzoek ben ik op zoek gegaan naar een paar gave geosocial apps: Highlight, CityMaps en WahWah.fm.

Het bezit van smartphones is gestegen van 35% in 2011 tot 46% in 2012. Kreeg in mei 2011 nog 23% locatiegebaseerde informatie, dat is opgelopen tot 41% in februari 2012, aldus Pew Research.

Veranderende landschap van geosocial apps

Volgens dit onderzoek gebruikt 18 procent van de smartphonegebruikers de GPS om in te checken. Ten opzichte van 2011 is het landschap behoorlijk veranderd; zo zijn Facebook Places en Gowalla gestopt. De checkin is anno 2012 meer gekoppeld aan andere diensten, zoals de fotodienst Instagram of een tweet in Twitter.

Het complete onderzoek is beschikbaar op de website van Pew Research.

Runners up geosocial apps: Highlight, CityMaps en wahWah.fm

Bovenstaande onderzoek triggerde mij om weer eens een rondje langs de velden te doen. Foursquare heeft inmiddels bijna 20 miljoen gebruikers, Gowalla en Facebook Places zijn dus gestopt. Instagram is sinds de overname door Facebook populairder dan ooit. En laten we Pinterest niet vergeten.

De apps die momenteel verschijnen kun je beschouwen als 2e-generatie apps: niet meer alleen inchecken en daar iets voor terugkrijgen, nee pro-actief iets doen met de locatie. Ik heb 3 voorbeelden: HighlightCityMaps en WahWah.fm

Highlight

Highlight geeft je een alert als er voor jou interessante mensen in de buurt zijn (op basis van je Facebook-profiel). Het lijkt op Glancee, dat onlangs ook door Facebook gekocht is.

CityMaps

CityMaps plot reviews en kortingen op een interactieve plattegrond. Zelf noemen ze het de citybrowser.

WahWah.fm

WahWah.fm is een soort Spotify, maar dan met locatie erbij. Zo kun je met je smartphone je eigen locatiegebaseerde radiostation maken. Erg cool.

Welke geosocial apps gaan volgens jou groot worden?


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Higlight alvast niet, ik word misselijk van het logo :(. Foursquare vind ik persoonlijk nog steeds voldoende. Ik check echter wel minder vaak in dan eerst. Nu check ik in op locaties waar ik nooit eerder ben geweest, of op locaties die ik echt bijzonder blijf vinden en dus graag met mensen deel.
    Eigenlijk denk ik dat een aparte app weinig bestaansrecht meer heeft, dat zie je aan het kapotgaan van Feest.je en Gowalla en het meer integreren van Places in Facebook en locatie in Twitter en andere diensten die functies eventueel kunnen koppelen aan een locatie.

    geplaatst op
  • Er is inderdaad sprake van een nieuwe generatie mobile apps die inhaken op de 'social discovery' trend. Glancee, Highlight zijn hier maar enkele voorbeelden van. Banjo, Sonar, Ntro en een waslijst aan andere namen geeft wel aan dat dit een sterk opkomende trend is.

    De aandacht gaat helaas vaak uit naar the 'new kids on the block' maar laten we Foursquare even niet vergeten. Met hun radar functie zijn zij ook al enige tijd deze richting op gegaan en volgens Dennis Crowley zien zij een groei in mensen die de dienst gebruiken, maar niet inchecken.

    Ik zou de nieuwkomers lekker even laten stoeien en kijken welke hiervan komt bovendrijven. Vooralsnog staat Foursquare nog bovenaan mijn lijstje.

    geplaatst op
  • Ik denk dat geosocial apps nog in de kinderschoenen staan.
    Dit gaat nog zo veel groeien de komende jaren.
    En welke app wil er nou niet groot worden?
    Stel je kan de "meest populaire" zanger van je buurt worden. Of de "beste" marketeer van je straat...
    Dan gaat het pas echt leven...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.