Omzet Out of Home naar recordhoogte van ruim 100 miljoen in H1 2022

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home reclame zijn in de eerste helft van 2022 uitgekomen op 108 miljoen euro, blijkt uit cijfers van Outreach.

12 augustus 2022, 07:00 2044 x gelezen

De groei ten opzichte van dezelfde periode in 2021 bedroeg 73%. De totale omzet over het eerste halfjaar van 2022 ligt bijna 12% hoger dan over dezelfde periode in 2019, het laatste normale jaar voor de uitbraak van corona. Dat blijkt uit cijfers die door Outreach, samenwerkingsverband van de Nederlandse buitenreclame-exploitanten, gepresenteerd zijn.

De cijfers laten zien dat er sprake is van een substantiële groei van de markt voor (digitale) buitenreclame, met name bij digitaal. Daar groeiden de halfjaaromzetten met 82% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. De traditionele vormen van out of home plusten 66%. Het aandeel van digitaal is inmiddels opgelopen tot 44% over de eerste helft van 2022 en 46% in het tweede kwartaal.

Sinds het begin van 2021 worden binnen DOOH ook de omzetten van programmatic geregistreerd. De groei in dit deel is aanzienlijk. Met een stijging van maar liefst 168% in de eerste helft van 2022 realiseerde programmatic verkoop binnen digitaal een aandeel van 27%.

Met de huidige groeicijfers is buitenreclame weer op weg naar 200 miljoen euro. De laatste keer dat de die grens werd gepasseerd was in precorona-jaar 2019 (211 miljoen euro).

Grafiek 1: Bestedingen aan (D)OOH per kwartaal in 2021/Q1 2022 (x € miljoen). Bron: Outreach.

Grafiek 2: Groei bestedingen (D)OOH-halfjaar 2020-2022 ten opzichte van halfjaar-1. Bron: Outreach.t artikel verscheen eerder op de website van MarketingTribune.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts, bestaat tegenwoordig uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Zie ook colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!