Nusport krijgt magazine en merk Sportweek verdwijnt
Sportweek wordt als merk opgeheven en NUsport wordt het vlaggenschip van Sanoma Uitgevers als het om algemene sport gaat bij de multimediale uitgever. Verrassend was het niet, zeker niet na de succesvolle samenwerking bij bijvoorbeeld de Tour de France van 2009. Tekenend voor de kracht van het merk NU is het wel en daarmee ook voor het gebrek aan kracht van Sportweek. De nieuwe formule Nusport kent een blad, een website en een mobiele website.
Dat de kerstboom meer ballen krijgt (denk aan Tour 2010, FIFA WK 2010, Olympische Spelen Vancouver) ligt voor de hand en ik ben vooral erg benieuwd naar de mogelijke doorvertaling naar video en TV. NUsport heeft nu al veel video, vooral ANP en ZoomIn materiaal. Ook maakte NUsport tijdens de Tour eigen videocontent met partner Skill-Shimano. De kracht van bewegend beeld op internet, maar ook op de schermen van bijvoorbeeld stations of McDonalds is evident, zeker voor sport.
Voor Sanoma is dit de eerste echt duidelijke integratie van de tijdschriftentak en het oude Ilse Media. Opvallend is dat hierin het jongere (online) merk het wint van het oudere tijdschriftmerk. In het geval van NU is dat niet zo verbazingwekkend, gezien de kracht van het merk. Eerder zagen we bij Sanoma al wel de focus op online bij bijvoorbeeld hockey.nl. Hier dragen het tijdschrift en de website dezelfde naam, inlcusief het .nl.
Interessant wordt hoe nu de verhouding wordt tussen de losse, sportspecifieke titels (Procycling, Hockey.nl, Golfersmagazine) en het overkoepelende Nusport. Er lijkt ruimte voor verdere integratie: op zijn minst aan de achterkant (content op beide platforms), maar ook aan de voorkant (NuGolf, NuFiets, NuHockey). Integratie die leidt tot besparing, net als bij Sportweek en NUsport, waar het voornemen is om drie banen te laten verdwijnen.
NU word volwassen. Krijgen we straks ook NUgames om InsideGamer en Gamer.nl te vervangen.
Ben wel benieuwd hoe ze al die soorten media in gaan zetten.
Vind dit toch wel een opmerkelijke stap. NUsport is een prima site/merk, maar volgens mij is Sportweek veel meer een gevestigde naam (heeft iemand cijfers over naamsbekendheid). Als e.e.a. goed crossmediaal wordt aangepakt, dan heeft zo’n magazine zeker kans van slagen!
Ik vind het merk NU vooral een merk dat staat voor: makkelijk, snel en goedkoop (ANP berichten overnemen etc.) lijkt me niets voor een tijdschrift en kan me ook enkel aansluiten bij David. En laten we toch niet allemaal NU-titels krijgen.
NU is druk bezig het verdienmodel groter te maken dan alleen via banner verkoop op de websites. Dit is een stap in die richting, in het voorjaar komt de NU webshop en zo zal er nog wel meer volgen.
@Stef
In Nederland wordt gratis nieuws al lang niet meer als goedkoop gezien. De grap is dat deze Sportweek integratie juist andersom werkt: er komt veel meer zelf gemaakte content op op NUsport. Dus lijkt me het merk alleen maar sterker te maken.
@David
Daar ben ik ook benieuwd naar, want volgens mij was Sportweek juist helemaal niet zo’n sterk merk. En heeft het nooit een echt eigen smoel gehad in het tijdschriftenschap.
Vette shit. Als (ex-)sportjournalist vond ik Sportweek een slap aftreksel van VI. Sinds VI als merk een enorme boost voorwaarts heeft gemaakt, was er weinig ruimte meer voor Sportweek. Sterker nog, de beste journalist werd weggekocht – Simon Zwartkruis. Weg lijntje naar Seedorf :-(.
Maar… Hoe ga je een website (round the clock news) integreren met een magazine (houdbare verhalen). Mooie uitdaging. Zeker gezien de krapte op de markt en de nieuwswaardige primeurs van VI. Wel was Sportweek.nl een goede online titel, maar of dat genoeg is om een blad in stand te houden? Het geld zal dus van de online poot moeten komen, en bravo! Daar zijn ze bij Ilse Media (to become Sanoma Digital) best goed in.
Een (slap) blad voor de interviews, en als excuus om nieuws te maken. Meer zal het niet zijn. Alle pijlen op online, geloof mij maar… Over twee jaar is het alleen nog maar online *struikelt over eigen voorspelling*
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!