Nieuwe vorm van buitenreclame zorgt voor voordelig autorijden

12 december 2005, 09:10

Het in Rotterdam gevestigde HOPR Mobile Media komt met een nieuwe en trendy manier om de reclameboodschap van de adverteerder aan haar stedelijke doelgroep over te brengen.

50 Smarts wordt volledig bestickerd met reclame en voor een laag bedrag per maand verleast aan zorgvuldig geselecteerde berijders. Door de beweging, de kleurrijke verschijning en de onverwachte aanwezigheid in de stad, zorgt deze mobiele reclame-uiting voor impact en herkenning aldus het persbericht van HOPR. De campagneduur varieert van ??n tot drie maanden, waarna er een advertentiewissel plaatsvindt. HOPR?s zijn vanaf april 2006 beschikbaar in Amsterdam en Rotterdam. Den Haag en Utrecht volgen later.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    punkey

    Ik vind de voorwaarden voor de berijder nogal heftig. Onder andere:

    * De HOPR wordt alleen buiten geparkeerd op straat of op een openbare parkeerplaats.

    * HOPR berijders accepteren het ambassadeurschap voor de merken waarvoor zij rijden en gedragen zich hiernaar.

    Dus als ik een eigen garage heb kan ik al niet mee doen? En als ik het niet eens ben met de advertentie of het merk op de auto heb ik ook dikke pech? Nou, dan ben ik toch erg benieuwd welke merken gaan mee doen. Want heeft de adverteerder ook nog inspraak welke berijders hij als ambassadeur wil?

    En verder: Zo nieuw is dit toch niet? Ik kan me herinneren dat ik zo’n concept al enige jaren geleden eens heb gezien…


    12 december 2005 om 09:26
    media

    Ik dacht ook dat ik het concept al eens eerder had gezien maar kon niet meer terugvinden hoe en wat. Iemand?


    12 december 2005 om 09:45
    wilco

    Volgens mij is dit concept een enorme hit in oa Parijs. Het zal hier dus ook wel aanslaan.


    12 december 2005 om 09:47
    media

    Nog een paar aanvullende gegevens uit het persbericht:

    (…) HOPR-berijders kunnen voor een gereduceerd bedrag van 149 euro per maand een eigen Smart leasen; inclusief brandstof, verzekering, wegenbelasting en onderhoud. In ruil hiervoor rijden de 21 tot 40-jarige bestuurders met de bestickerde Smarts een minimum van 800 kilometers per maand binnen de stedelijke arena. De berijders worden vooraf geselecteerd door middel van een uitgebreide selectieprocedure; ze voldoen aan vooropgestelde geografische en demografische criteria en behoren tot een stedelijke groep opinieleiders. (…)

    (…) HOPR biedt haar adverteerders een maandelijks stedelijk bereik van meer dan 50.000 gevarieerde kilometers en dagelijks minimaal 100 terugkerende vaste locaties. Een GPS-tracking systeem zorgt ervoor dat de campagnes meetbaar en 24 uur per dag te volgen zijn. Analyses van de posities en bewegingen van de vloot Smarts worden gecorreleerd met statistische data over mobiliteitsstromen van mensen in de stad, om zo het aantal contactmomenten en het kwalitatief bereik vast te stellen. De adverteerder kan op die manier ieder moment gedurende de campagne online rapporten en statistieken inzien en zo geïnformeerd worden over de actuele status van de campagne. (…)


    12 december 2005 om 09:51
    punkey

    Het doet bij mij trouwens overkomen als een moderne variant van de aloude Hypodermic Needle. Gooi wat stickers op een auto en ga er maar van uit dat iedereen het ziet en dus een contactmoment is. En dus een kwalitatieve lead.

    Maar goed, ik ben dan ook geen media-planner dus als ik te kort door de bocht ga (no pun intended) dan hoor ik het graag…


    12 december 2005 om 10:26
    Jonas

    Ik weet niet of dit gebruikelijk is maar ik wil toch graag even reageren namens HOPR.

    Wij onderscheiden ons op twee belangrijke manieren. Allereerst richten wij ons alleen op de grote steden en bieden wij geen versnipperd pakket door heel Nederland.

    Ten tweede kunnen wij de adverteerder doormiddel van een GPS tracking systeem precies vertellen waar de advertentie zich heeft begeven. Door deze GPS gegevens te koppelen aan data over mobiliteitsstromen in het hoogstedelijk gebied wordt de adverteerder geinformeerd over het bereik van de campagne.

    En om nog even te reageren op de eerste reactie; berijders moeten inderdaad voldoen aan een aantal verplichtingen. Daar staat echter tegenover dat zij beschikken over een gloednieuwe auto en hen totaal geen gebruikskosten worden berekend.


    12 december 2005 om 12:49
    punkey

    @Jonas, dank voor je reactie. Maar dan nog vraag ik me af of het ambassadeurschap opweegt tegen een gloednieuwe auto en geen gebruikerskosten. Stel ik ben vegetarier en er wordt een advertentie van het Genootschap voor vlees op de auto geplakt…

    Dus met andere woorden: Hoe gaan jullie om met de “zachte” kernwaarden van de berijders?


    12 december 2005 om 13:22
    Michel Kleistra

    Ik heb hier in 2000 een businessplan over laten schrijven door wat studenten van de Heao in Breda.

    Mede gezien de hoge investerings behoefte(euro.200.000)

    en mijn geheel niet aanwezige trackrecord heeft implementatie nooit kunnen plaatsvinden.

    Nu dus wel een succesvolle executie, chapeau.

    Bij mijn weten was er toen alleen Maupy die zich hiermee bezig hield.


    12 december 2005 om 21:39
    Mike

    Ik vind het wel een super-idee. En een erg coole website. Ik ga mij aanmelden.


    13 december 2005 om 08:40
    Bertus

    Ken het al van de jaren eind 90 Maar wil nu mijn eigen auto daarvoor gebruiken is dat ook mogelijk?

    Als dat zois meld ik mij graag aan.Vindt het wel wat hebben.Anders schilder ik er sprookjes figuren op.


    17 april 2009 om 11:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!