Nieuwe social app Poparazzi daagt Instagram uit

31 mei 2021, 13:00

Geriatric Millennial, een micro-generatie? Poparazzi een nieuwe hit? Een prachtige internetkaart, een heerlijke commercial van Lucozade (energydrink) en een diepe duik in de wereld van TikTok, Instagram en Facebook. Dit en nog veel meer in de nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 TikTok Case Study

Na mijn vorige post over de mannen van Growth Design ontving ik deze week een alleraardigste bedankmail van een van de oprichters. En de mail eindigde met de tip dat hun case study van TikTok misschien ook wel interessant zou kunnen zijn voor de lezers van deze wekelijke update. En laat dat nu net goed uitkomen in de lijst van onderwerpen van deze week. Dus Louis-Xavier Lavallee, thanks for the tip. And without further delay; here’s the case study van Growth Design over TikTok. Inderdaad heerlijk om weer even doorheen te klikken en de adviezen tot je te nemen. Tip: gebruik een laptop en de keyboard-pijlen.

#2 TikTok for Business

Met de case study van Growth Design als vertrekpunt is hier een zeer uitgebreide ‘deep dive’ over TikTok. De kiddo van sociale netwerken deelt een enorme gids met tips, strategieën en inspiratie om kleine bedrijven te helpen. TikTok haalde onlangs de grens van 100 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in Europa.

67 procent van de TikTok’ers is ouder dan 25 jaar

57 procent van de respondenten is geïnspireerd om iets via de app te kopen. 67 procent van de TikTok’ers is ouder dan 25 jaar. Het zijn dus niet alleen jongeren die dit TikTok-ding gebruiken: het zijn ook hun tantes en ooms en grootouders.

#3 Instagram Engagement Report

Nog een ‘deep dive’. Hubspot en Mention analyseerden meer dan 100 miljoen Instagram-posts. In dit rapport vind je de resultaten van dit onderzoek. Over wie de Instagram-community nu eigenlijk is. Wat zijn de triggers voor engagement? Wat leren de data ons over de captions, hashtags en tags? Uiteraard nog veel meer relevante insights. De meest boeiende getagde Instagram-accounts zijn gerelateerd aan beauty en cosmetica. De ideale positie voor bijschriften ligt in het bereik van 500-1.000 en 1.000-2.000 tekens. Carrousel-posts overtroffen zowel enkele afbeelding- als videopost als de meest boeiende post dit jaar. 53,6 procent van de Instagram-volgers heeft minder dan 1.000 volgers. Hier kun je het rapport downloaden.

#4 Facebook-inspiratie

We kennen het allemaal, even een totaal gebrek aan creativiteit op het moment dat je een Facebook-post moet maken. Wat is er dan beter dan een site vol inspiratie waarbij het uitgangspunt van de post het realiseren van een doelstelling is? Hoe fijn! Immers, de vraag naar creatieve Facebook-advertenties wordt steeds groter. Verhoogde concurrentie in een post-covid-landschap en verminderde gegevens dankzij iOS 14.5 hebben het belang ervan alleen maar vergroot. Dus in drie stappen op naar betere Facebook ads. 1. Meten: vier statistieken, één trechter en je ‘echte’ doelstellingen. 2. Bouwen: drie regels om elke advertentie te maken op basis van een vijfdelige anatomie van een ad. 3. Inspiratie: dertig advertentietypen + negentig voorbeelden van Facebook-advertentiemateriaal. Dat alles van het Common Thread Collective.

#5 Lucozade

Gewoon omdat er soms van die commercials voorbijkomen die staan als een huis. Kijk even naar deze 40 seconden van Lucozade, een energiedrankje. En holy wat klopt dat met het verhaaltje. “We wilden iets creëren waardoor mensen zich goed voelden en lachen. Een eenvoudige manier om de positieve energie van Lucozade tot leven te brengen en te laten zien hoe het voelt om op je best te zijn”, zegt Adam & Eve / DDB creatief directeur Genevieve Gransden. “Maar als het gaat om het tonen van energie, zijn er zoveel advertenties die dit al doen, met dansen of zingen enzovoort. De uitdaging was dus om een ​​manier te vinden om dit op een originele manier te doen.” Conclusie: méér dan gelukt!

#6 Map of the Internet 2021

Waar mensen soms de tijd vandaan halen om dit monnikenwerk te doen zal altijd wel een vraag blijven. Maar het resultaat is er dan ook wel naar. Het internet vertaald naar een oude wereldkaart. Als je inzoomt op de verschillende landen zie je zelfs de onderliggende subdomeinen van de hoofddomeinen. Wat een heerlijk idee. Zou het zomaar ergens aan een muur kunnen hangen.

#7 Cartoonize your world

Een cartoon maken van een foto van jezelf was natuurlijk al mogelijk. Overigens kan je dat ook via deze site. Maar nieuw is de optie om ook een volledige video om te zetten in een cartoonversie. Snel en van een behoorlijke kwaliteit.

#8 Big Tech and The Creator Economy

Een aardig verhaal van Reuters dat maar weer eens aangeeft waarom de Creator Economy inmiddels aan het uitgroeien is tot een serieuze ontwikkeling om rekening mee te houden. “De macht is verschoven van de platforms naar de makers”, zegt Josh Constine van risicokapitaalbedrijf SignalFire, dat investeert in populaire audiochat-app Clubhouse. “De platforms zijn opeens allemaal wakker en realiseren zich dat ze een groot gevaar lopen hun arbeidskrachten te verliezen als ze deze functies niet zouden toevoegen.”

#9 Poparazzi

Poparazzi is een nieuwe social app die inmiddels met stip op de downloadlijsten is binnengekomen. Poparazzi is een app voor het delen van foto’s die gebruikers aanmoedigt om foto’s van hun vrienden te maken en te delen. Er is geen camera aan de voorkant, dus selfies kunnen niet gemaakt worden. In plaats daarvan maken gebruikers foto’s van hun vrienden en taggen ze, waarbij ze een paparazzi-opname nabootsen. Het profiel van een gebruiker bestaat uit foto’s die zijn gemaakt door hun vrienden. Gebruikers hebben ook de mogelijkheid om te beperken wie foto’s van hen kan maken en welke foto’s op hun profiel worden weergegeven. De app debuteerde afgelopen maandag en bleef ook op dinsdag nummer 1. Het concept is bedoeld om de cultuur van Instagram uit te dagen, waar gebruikers juist (glamour)foto’s van zichzelf posten. “We hebben Poparazzi gebouwd om de druk weg te nemen om perfect te zijn. Dus geen foto’s van jezelf plaatsen, maar de nadruk leggen waar het altijd al had moeten zijn: op de mensen met wie je bent’, zei Marina Del Rey, de in Californië gevestigde startup in een blogpost. De bèta is ‘een paar maanden geleden’ gelanceerd en de App Store-pagina heeft volgens het bedrijf meer dan 500.000 pre-installaties verzameld.

#10 Why the Hybrid Workforce of the Future Depends on the ‘Geriatric Millennial’

Waarom hangt het (hybride) personeelsbestand van de toekomst af van de ‘Geriatric Millennial’? Een goede vraag. Want wie is de Geriatric Millennial? En waar bevindt deze groep zich in het rijtje van de generaties? Geriatrische millennials zijn een speciale microgeneratie geboren in het begin van de jaren tachtig die vertrouwd is met zowel analoge als digitale vormen van communicatie. Ze waren de eerste generatie die opgroeide met technologie zoals een pc in hun huis. Deze microgeneratie blijkt cruciaal voor de toekomst van organisaties omdat zijn de linking pins zijn tussen de nieuwe en de oude generaties omdat zij nog de (noodzakelijke) kennis hebben van de belangrijke zaken uit het verleden. Zie dit prachtige voorbeeld van een gemist telefoongesprek.

Sam: Someone called.

Me: Who?

Sam: Bob.

Me: Bob from Idaho? From Minnesota?

Sam: Not sure which…

Me: What did he say?

Sam: He asked you to call him back.

# Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: ‘Blazing Trails’ van Salesforce.

Met het post-coronatijdperk in zicht, is de grote vraag hoe onze werkroutine er straks uit gaat zien. Misschien wel een soort hybride vorm. Maar hoe organiseer je zoiets als bedrijf? Het is één van de thema’s die voorkomt in de podcast Blazing Trails. Elke week worden experts uitgenodigd om van gedachten te wisselen over moeilijkheden en uitdagingen waar bedrijven tegenaan lopen. Op een eerlijke en realistische manier praten over herkenbare en soms ook controversiële thema’s. Dat maakt de productie geloofwaardig, maar communiceert ook nog op een slimme manier de merkboodschap: Salesforce snapt de uitdagingen van bedrijven en helpt om daar op in te spelen.

Luister de podcast van de week hier.

De week van Koot op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!