Nieuwe AdWords features: Image Extensions en automatisch aftellen
Google heeft sinds kort twee mooie nieuwe advertentie-features gelanceerd. Image Extensions maakt het mogelijk om afbeeldingen bij advertenties te vertonen en door middel van een Google-script kan er in advertentieteksten worden afgeteld naar een bepaalde datum. In deze blog beschrijven we de mogelijkheden en onze eerste ervaringen.
Image Extensions
Vorige week maakte Google bekend dat de image extensions wereldwijd uitgerold worden (alleen Engelstalig). Met behulp van image extentions maak je voor de gebruiker meteen zichtbaar wat de stijl van een product, de sfeer in een restaurant of het uitzicht in een stad is. Doordat mensen over het algemeen wat visueler zijn ingesteld, zorgen de image extentions ervoor dat je advertentie extra opvalt.
Wij hebben deze feature inmiddels uitgerold in een aantal internationale campagnes, zoals voor de RSM en marlies|dekkers. De voordelen van deze image extensions zijn een visuele weergave van uw producten of diensten via Search Ads, meer visibility in uw zoekresultaten ten opzichte van uw concurrenten en hogere CTRs, waardoor de kwaliteitsscores verbeteren. Volgens de eerste resultaten van Google resulteren Image Extensions in een CTR-stijging van 8-10%.
Voorlopig worden image extensions alleen weergegeven bij merkgerelateerde zoekopdrachten en als de advertentie op de eerste positie staat. Het wachten is op een bredere uitrol naar non-branded zoekopdrachten en Nederlandstalige advertenties.
Automatisch aftellen in advertenties
Nieuw is ook de mogelijkheid om door middel van een Google-script in de advertenties elk uur en elke dag automatisch af te tellen naar een aangegeven datum. We zien dat deze feature beter werkt naarmate de deadline dichterbij komt. Een indicatie van tijd zorgt immers voor druk en zorgt ervoor dat gebruikers sneller klikken.
Het voordeel van automatisch aftellen is dat promoties, evenementen of deadlines voor inschrijfdata voor bijvoorbeeld een open dag beter via AdWords gecommuniceerd kunnen worden. We verwachten dat deze automatische afteller een hogere CTR en verbeterde conversiepercentages met zich meebrengt.
Enige indicatie wanneer dit voor NL beschikbaar wordt?
Het aftellen in de advertenties is momenteel al mogelijk. Door een script aan te maken in je AdWordscampagne kun je dit al instellen.
De image extention is een ander verhaal. Google geeft aan dat deze extentie hoe dan ook in Nederland uitgerold gaat worden. Wanneer is nog even de vraag, dat is nog onduidelijk.
Zodra we daar wat meer over weten, zullen we dit weer delen met marketingfacts.
@ Tim van Vliet,
Als ik het aftellen wil instellen in mijn campagnes, waar maak ik het script aan? Hoe kan ik dit instellen?
@Tim:
Weet je toevallig of je met het countdown script ook tot een bepaald uur van de dag kan laten aftellen? Dus bijv. als bestellen mogelijk is tot 17 uur, dat je tot 17 uur aftelt.. Nu wordt het alleen tot een bepaalde dag afgeteld toch?
Heb het aantal uren van de dag maar aangepast in het script, nu duurt een dag 17 uur in plaats van 24, moet ook wel werken! Klopt het dat niet de lokale tijd wordt gebruikt?
@Carlo:
In het script wat Google zelf meegeeft kun je niet op de dag zelf aftellen, hiervoor zul je wat aanpassingen moeten doen in het script.
Je zult in het END_DATE veld de datum + tijd aan moeten geven.
Ook zul je onder de var DAY_IN_MILLISECONDS het tijdsverschil naar de Nederlandse mee moeten nemen.
Het script is namelijk geschreven op Amerikaanse tijden.
Stuur anders ook even een mailtje naar me: tvanvliet@expandonline.nl. Dan stuur ik je onze handleiding toe, waarin dit ook meegenomen wordt.
@Tim
Dank! Ga ik doen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!