Nieuw! JobAmbassadors.com

15 november 2012, 13:59

Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven… we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot voor kort dan, want startups en andere leuk initatieven hebben een eigen rubriek in een Marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro-naam: Nieuw! Vandaag aandacht voor JobAmbassadors.com.

Siem van Bruggen, waar moeten we je van kennen?

Hopelijk gaan mensen mij vanaf nu heel snel kennen van JobAmbassadors.com, een nieuw online recruitmentconcept waarmee we Nederland willen gaan veroveren.

 Hiervoor heb ik als marketeer 3.5 jaar bij de Kamer van Koophandel Amsterdam gewerkt en o.a. de marketing voor de Startersdag in Amsterdam georganiseerd. Dus als mensen in die regio mijn naam kennen, dan is het ongetwijfeld daarvan.

Wat is het idee achter JobAmbassadors.com?

Het idee is dat de beste kandidaten niet op de online vacaturebanken zitten, maar veel beter via-via te bereiken zijn, door mensen uit hun eigen netwerk. JobAmbassadors is een nieuwe manier van recruitment. Slim, sociaal en op basis van 'no-cure no-pay'.

Via de website kunnen werkgevers gratis vacatures plaatsen, die door ons geavanceerde algoritme worden gekoppeld aan de ambassadors met het meest relevante netwerk om de vacature in te vullen. In deze match nemen we 33 criteria mee. Dit zijn 'harde' criteria zoals relevante werkervaring, opleidingsniveau en reisafstand. Daarnaast nemen we 'zachte' criteria mee waarmee we bedoelen: de relatie tot het bedrijf. We kijken bijvoorbeeld of de ambassador fans of volgers kent van het bedrijf maar ook of de ambassador mensen in zijn netwerk heeft die er in het verleden gewerkt hebben of nu nog werken.

Op basis van de matching krijgt de ambassador een overzicht van de vacatures die voor hem of haar het meest relevant zijn. De ambassador deelt vervolgens de vacature met de geschikte kandidaten.

Vooraf heeft de werkgever aangegeven wat het hem of haar waard is een geschikte kandidaat uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Dit bedrag (minimaal €150,-) wordt vervolgens uitgekeerd aan de ambassadors die deze kandidaten hebben aangeleverd. Wij ontvangen een commissie.

Waarom ben je JobAmbassadors.com gestart?

Mijn compagnon Gerard Kijlstra (eigenaar van footballdeal.com) kwam vorig jaar bij me met het idee voor deze website. Ik werd meteen razend enthousiast omdat ik zelf bij de KvK had ervaren hoe moeilijk het kan zijn om kwalitatief goed personeel te vinden. Ook zag ik veel bedrijven worstelen met de inzet van sociale media. En de groeiende invloed van deze media op onze samenleving.

JobAmbassadors speelt precies in op die ontwikkelingen. Je kunt als werkgever niet één, maar honderden recruiters voor een functie inzetten die ook nog eens het juiste netwerk hebben om een geschikte kandidaat te vinden. Een voordeel van ambassadors is ook dat zij goed weten welke mensen uit hun netwerk latent op zoek zijn naar werk en welke mensen het beste bij de functie passen.



De ervaring met externe recruiters en vacaturebanken is vaak dat het duur is, de relevantie minder is en het soms zelfs een kwestie is van het lukraak bellen van potentiële kandidaten via CV-databanken en Linkedin. Daarom zochten we een slimmere, efficiënte en meer relevante manier. Bij JobAmbassadors kan iedereen en elk bedrijf bijdragen aan het invullen van vacatures.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

We hebben onze website de afgelopen maanden getest met een groep van 100 ambassadors en 10 werkgevers en waren nog niet 'live'. Op basis van de feedback hebben we veel verbeterd. Met verbeteren en ontwikkelen stoppen we voorlopig ook niet. We hebben alleen nog geen ruchtbaarheid aan de website gegeven. Het is daarom nu nog moeilijk om met concrete cijfers te komen. Toch zijn we erg trots dat we grote bedrijven als KPN en PostNL al hebben kunnen overtuigen van het concept. Zij hebben tijdens het testen al hun eerste vacatures op de website geplaatst.

De testperiode heeft ons geloof in het via via vervullen van vacatures aan de hand van matching versterkt. Tijdens het testen kwamen er zelfs al échte sollicitaties en nieuwe klanten binnen.



Waar staat JobAmbassadors.com over een jaar?

We zijn elke dag bezig met het verbeteren van de gebruikerservaring. Dit doen we door veel met de gebruikers te praten en door intensief het gebruik van de website te meten met verschillende webanalyticstools. Coolblue is een voorbeeld wat betreft het constant doorvoeren van verbeteringen, aangezien zij dit tot één van hun 'core values' hebben gemaakt.



Daarnaast willen we het komende jaar ook stappen gaan zetten binnen de integratie van externe recruitment software en de verbetering van ons matchingsalgoritme. Zo willen we elke ambassador laten zien wie uit hun netwerk precies geschikt is voor een functie. Over een jaar hopen we kwalitatief de beste sollicitanten te leveren via de meest gebruikersvriendelijke vacaturesite van Nederland.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Kevin Bergsma

    Succes mannen!


    15 november 2012 om 16:05
    Siem van Bruggen

    @Wilco: Bedankt voor je reactie! Wij vinden Refurl ook een mooie tool. Ondanks dat we op dezelfde manier (via via) vacatures willen invullen zijn er ook een paar grote verschillen:

    1. Bij refurl moet je zelf mensen inschakelen om je vacature te verspreiden. Er zijn nog geen ambassadors.

    2. Er wordt bij refurl, voor zover mij bekend is, niet automatisch gematched of gezocht naar een geschikt netwerk of geschikte kandidaten.

    3. Bij refurl betaal je een vast bedrag per maand en dus niet op basis van no-cure no-pay.

    @Kevin: bedankt!


    15 november 2012 om 17:56
    Michel Rijnders | Refurls

    @Wilco: het enige identieke tussen de twee services (en de vele andere services die er op dit gebied zijn) is dat Refurls en deze zich beide richten op ‘referrals’ (werving via mensen).

    Jobambassadors lijkt daarbij uit te gaan van ‘open referrals’, waarbij iedereen ambassador kan worden, zoals spotajob, zubka en anderen in het verleden geprobeerd hebben.

    Refurls gaat uit van het netwerk van de organisatie waarbij medewerkers (klanten, ex-medewerkers, etc) de ambassadeurs zijn. De amabassadeurs zijn er dus wel degelijk, deze zijn al in organisaties aanwezig.

    Daarnaast zijn er nog wel meer belangrijke verschillen:

    Refurls vindt volledig op bestaande website en binnen bestaande processen plaats. Jobambassadors plaatst vacatures extern.

    Refurls richt zich op bredere beloning, waaronder bezoekers, sollicitaties en aannames. Jobambassadors richt zich op beloning voor sollicitatiegesprekken.

    Kortom: zelfde uitgangspunt waarbij netwerken ingezet worden voor werving, maar zeker niet identiek.

    Wat betreft de ‘matching’ kiezen we er bij Refurls er bewust voor om te helpen bij het zoeken (assisted search), omdat we daar ala Google meer in geloven en mede omdat het belangrijkste kanaal LinkedIn het niet toestaat om database matching via de API plaats te laten vinden. We komen niet graag in het rijtje van Pealk, Beknown e.v.a. die geen toegang meer hebben tot de API.

    Interessant om weer een initiatief op open referral gebied te zien! Ik ben benieuwd!


    16 november 2012 om 07:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!