Nieuw! De O-DROID Store

2 januari 2014, 11:59

Waarom zijn er wel Apple Stores, maar nog geen Android Stores in Nederland? Dat vroegen Pascal Nijboer en zijn compagnons Susu de Vries en Patrick Moors zich ook af. Vanuit die gedachte startten zij onlangs in het centrum van Arnhem de O-DROID Store, een winkel én ontmoetingsplek voor liefhebbers van Android en de bijbehorende devices.

Pascal Nijboer, waar moeten we je/jullie van kennen?

Je kunt me kennen van GOCAL Europe, dat ik heb opgezet samen met Patrick Moors. Wij leveren narrowcasting- en digital signage-oplossingen via de cloud. Die oplossing kun je achter bestaande schermen hangen, zoals gebeurt bij onder andere Shell en Pathé.

Waarom zijn jullie de O-DROID Store gestart?

De oplossingen die we vanuit GoCal leveren, zijn allemaal gebaseerd op Android. En op een gegeven momente dachten we: er zijn wel Apple Stores, waarom dan geen Android Stores?

Daarom zijn we die zelf begonnen: ik, Patrick en Susu de Vries. We willen met de O-DROID Store een plek creëren waar de consument en ondernemer terecht kunnen om een Android-device letterlijk in handen te nemen, te voelen, te bekijken en uit te proberen. Een plek waar je met alle vragen omtrent Android en het device terecht kan. Een plek waar je met elkaar informatie over Android uit kan wisselen. Een plek waar je rustig kan werken onder het genot van een goede kop koffie en een lekkere versnapering. Een plek waar je de kennis kan updaten door middel van deelname aan workshops, voor jong en oud. Een plek waarmee we beginnende kunstenaars een platform bieden. Kortom: een plek waar je Android-kennis kan vergaren!

Wat is het idee achter de O-DROID Store?

Android begon alleen als besturingssysteem. Nu zie je dat er zich steeds meer een community omheen vormt. Het is natuurlijk een open source-systeem, maar in toenemende mate wordt het zelf ook een brand. Google erkent dat en is dan ook blij met dit initiatief. We zijn niet 'licensed by Google', want dat is niet de strategie van Google. Wel zijn we 'supported by Google' en we zijn blij met die support, er wordt meegekeken naar zaken als design, etc.

Daarnaast krijgen we, nu we bezig zijn, ook ondersteuning van fabrikanten. In het begin was dat nog wat moeilijk, nu worden we steeds meer benaderd door hen zelf omdat ze zien dat het loopt en dat het een mooi platform is voor ze.

De O-Droid Store wil bekend staan om het verlenen van goede service. Hiermee wordt bedoeld aandacht voor de klant, dat kan persoonlijke aandacht zijn door het meedenken en oplossen van het probleem. En aandacht in de vorm van het verlenen van fysieke service, zoals het opladen van een telefoon, gratis wifi om te werken.

We merken dat die persoonlijke aandacht aanslaat, bijvoorbeeld bij de doelgroep van 50-60-plus. Wij gaan een stuk verder dan winkels die alleen het product verkopen. Wij pakken desgewenst het device samen met de klant uit en installeren het. En we maken zo nodig samen met de klant een eerste Google-account aan.

Wat zijn je ervaringen tot nu toe?

We zijn nog maar net begonnen, 8 november was onze eerste dag. De eerste weken liepen goed, zeker tot Sinterklaas. Daarna werd het weer wat rustiger; dat merkten alle winkeliers hier in de stad. Maar richting Kerst trok het weer goed aan.

Het is voor ons de eerste keer dat we een winkel hebben. Het is wennen, maar wel heel leuk. Het contact met de klanten, daar geniet ik van. Ik ben echt met m'n hobby bezig. Ze zeggen wel eens: “Volg je droom”, nou dat heb ik gedaan.

Waar staat de O-DROID Store over een jaar?

We ontwikkelen momenteel een webshop en in de tussentijd verkopen we al via Bol.com. En zo zijn we met nog wat meer initiatieven bezig, dus we zijn straks niet meer alleen afhankelijk van de winkel.

Daarnaast gaan we het winkelconcept uitrollen als franchisemodel uitrollen; een uitbreiding met winkels in eigen beheer zit niet in het businessplan.

Tenslotte gaan we ons ook meer richten op belevingszaken. Neem bijvoorbeeld de Winter Wonderlabs van Google, pop-up stores in iglo's, waarin mensen met een Android-device een grappige foto of video kunnen laten maken van zichzelf.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!