Nieuw! BuboBox

30 juli 2013, 06:45

‘Een Limburgs product met grote internationale plannen’; dat mag wel over BuboBox gezegd worden. Oprichters Wim Mostmans en Koen Stevens hebben grote plannen voor hun ‘video testimonial tool’, waarmee je eenvoudig klantreviews op video kunt vastleggen. In deze blog vertellen zij het idee achter BuboBox.

Wim Mostmans en Koen Stevens, waar moeten we je/jullie van kennen?

Koen heeft als voormalig zaakvoerder van een web content management en online videoproductie bedrijf zijn 2 passies in dit nieuwe avontuur gecombineerd. Wim heeft zijn strepen als developer verdient als top-selling author op de Envato marktplaatsen (o.a. Themeforest, CodeCanyon…), waar hij ook code-reviews van andere authors deed.

Wat is het idee achter BuboBox?

We hadden het idee om een tool te ontwikkelen waarmee websites, webshops & Facebook pagina’s videotestimonials & reviews van klanten konden verzamelen. Er zijn meerdere use-cases denkbaar. Zo is de offline/online integratie handig voor retailers die klanten in hun fysieke POS-omgeving willen inzetten als brand ambassadors. Deze offline/online integratie wordt in België momenteel tijdens verschillende festivals gebruikt door o.a. Ben & Jerry’s. Festivalbezoekers kunnen tijdens het eten van hun favoriete ijsje een foto of video uploaden met hun smartphone, het media item wordt dan gepubliceerd op de Facebook pagina van het merk. Aan dergelijke acties worden een aantal gamification elementen gekoppeld. Zo wordt er een scoreboard bijgehouden van de inzendingen met de meeste likes/views/shares/etc.

Het platform is voorzien van een uitgebreide statistieken module. Als merk kan je nagaan via welke kanalen de videos zich verspreiden, en welke videos voor het meeste aandacht zorgen. Zo kan je dus je brand ambassadors gaan identificeren en belonen voor hun inzet. Bij het gebruik van testimonials of reviews kan er ook gemeten worden welke videos de conversies positief beïvloeden.

Waarom zijn jullie BuboBox gestart?

Het idee is ontstaan toen er binnen het vorige bedrijf van Koen intern gewerkt werd aan een internationale restaurant videogids. Al snel waren hier meer dan 15.000 restaurants op te vinden. Ondanks het internationale netwerk van videofreelancers dat het team had opgebouwd bleek de kostprijs van het van elk restaurant voorzien van een video toch erg hoog. Er werd daarom besloten om de restaurantbezoeker aan het woord te laten, via de webcam. Hier bestond alleen geen eenvoudig integreerbare oplossing voor. Vandaar dat we besloten om deze dan maar zelf te bouwen (“scratch your own itch”).

Welke ‘marketingfacts’ kunnen jullie ons geven?

Enkele leuke facts die tot de verbeelding spreken m.b.t. het platform:

  • meer dan 10 miljoen video streams in het afgelopen jaar alleen
  • bijna 400 video entries voor de user-generated-video clip van muzikant Sioen (Warner Music Group)
  • tienduizenden inkomende links via de mediacontent op de Facebook walls van fans naar de pagina’s van klanten zoals de Nationale Loterij, BNP Paribas Fortis, Walibi, e.d.

Waar staat BuboBox over een jaar?

Momenteel werken we voor verschillende grote merken. Zo hebben we o.a. gewerk voor Ben & Jerry’s, AB-InBev, ING en Unilever. We hebben een kapitaalinjectie van 625.000 euro afgerond die zal worden gebruikt voor verdere ontwikkeling van het platform en internationalisering. Zowel het private investeringsfonds Internet Attitude, de onderzoekinstelling iMinds, als het IWT (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie) speelden een rol in deze financieringsronde.

Daarnaast verwachten we dat de vermarketing verder versneld worden, o.a. met behulp van digital agencies (momenteel wordt er o.a. reeds met TBWA, Emakina, Square Melon e.a. gewerkt). Tijdens diverse trips naar de VS (San Francisco en New York) gedurende 2012 en 2013 werd ons ook duidelijk dat de markt daar meer dan klaar is voor een suite-oplossing als de onze. Verder staan in 2013 nog trips naar Singapore en London op het programma.

Afbeelding: Mofetos (cc)

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Remy Steijger

    Gaaf! Zou je iets meer kunnen vertellen wat dit SEO technisch voor een website kan betekenen? Een normale review kan groot effect hebben op de vindbaarheid in Google. Ik ben benieuwd hoe dat bij deze tool werkt.


    30 juli 2013 om 08:30
    Joris Brabants

    Hoi Remy,

    SEO technisch zijn er 2 voordelen aan het gebruik van het platform. Deze zijn:

    – video’s kunnen eenvoudig embed worden waar je maar wil binnen je website. Met plugins als de video sitemap van Yoast kun je dus de videos toevoegen aan een sitemap waardoor je meer opvalt in de zoekresultaten.

    – social media exposure wordt vergroot (zeker bij contests), waardoor je ook hiermee waarde gaat opbouwen, meer traffic naar je website krijgt, en de kans op backlinks ook weer groter wordt.

    Moest je nog vragen hebben, aarzel niet ze hier te stellen.

    Gr,

    Joris


    30 juli 2013 om 14:42
    Remy Steijger

    Bedankt Joris!


    1 augustus 2013 om 09:44
    Annelies Verhelst

    Stel ik heb een site waarop ik reviews schrijf over producten (dat is trouwens geen ‘stel’ maar echt zo), wat kan ik er dan mee? Kán ik er iets mee? Ik wil namelijk (wellicht) ook UGC erin gaan integreren, dus dat bezoekers hun eigen ervaringen met een product kunnen aangeven. Kan nu met een rating-plugin, maar das weinig vernieuwend.


    1 augustus 2013 om 11:21
    bubobox

    Dag Annelies,

    Je kan de basis plug&play; tool ook perfect gaan gebruiken voor product reviews. Het originele idee draaide hier ook rond zoals je in het artikel kan lezen, alleen ging het daar over verschillende restaurant i.p.v. producten. De werkwijze is echter identiek.

    We werken momenteel o.a. ook met een partij die product samplings uitvoert voor grote klanten, waarbij de consumenten via webcam hun commentaar kunnen geven op de producten die ze ontvangen.

    Je kan het dus vergelijken met die rating-plugin waarover je het hebt, alleen zal je nu veel rijkere content krijgen en de integratie is simpelweg een aantal regels code kopiëren en plakken.

    Groeten,

    Koen


    1 augustus 2013 om 12:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!