Nederlanders winkelen online liefst in eigen land

30 april 2005, 06:01

Nederlanders die online winkelen, kopen het liefst bij internetwinkels van eigen bodem. Dat wil zeggen: bij winkels die hun hoofdvestiging en distributiekantoor in Nederland hebben gevestigd. Dat blijkt uit onderzoek van de webwinkel Kortingswinkel.nl, die 381 consumenten vroeg naar hun koopgedrag.

Het is de Nederlandse consument niet te doen om merken van eigen bodem. Ruim 65 procent van de ondervraagden zegt geen voorkeur te hebben voor producten van Nederlandse makelij.

De meest opgegeven reden voor de voorkeur voor Nederlandse internetwinkels, is dat men buitenlandse winkels minder vertrouwt. Ook vreest men langere levertijden. Een derde reden is de taalbarri?re, met name bij het lezen van gebruiksaanwijzingen en garanties.

Het aanbod van Nederlandse webwinkels wordt voldoende bevonden. Toch verwacht bijna 45 procent van de ondervraagden in de toekomst vaker een bezoek te brengen aan een buitenlandse internetwinkel.

Edzard Gelderman, directeur van Kortingswinkel.nl, is niet verbaast. “Nederlandse internetwinkels ontplooien steeds meer initiatieven in het buitenland, waardoor de grens tussen Nederlandse en buitenlandse internetwinkels zal vervagen.”

De belangrijkste redenen waarom de ondervraagden nu soms al buitenlandse webwinkels bezochten, waren omdat een product daar goedkoper is te krijgen of omdat het in Nederlandse webwinkels nog niet aangeboden wordt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!