‘Nederlander voelt zich voor de gek gehouden door krimpflatie’

37 procent betaalt liever meer, dan dat het minder voor hetzelfde bedrag krijgt

9 november 2023, 14:30 2821 x gelezen

Ondernemers hebben te maken gekregen met stijgende kosten voor grondstoffen, transport, energie en gekwalificeerd personeel. Door verpakkingen te verkopen met een verminderde inhoud of de kwaliteit te verminderen, besparen ze waar mogelijk en houden ze onder de streep meer over. Het fenomeen is bekend van levensmiddelen, maar ook non-food als shampoo of tandpasta. Op deze manier hopen winkeliers dat ze de klant niet te hoeven confronteren met prijsstijgingen, maar dat gaat ten koste van vertrouwen. En dat komt te voet…

Een onderzoek waarvan je denkt: Even wereldschokkend als antwoord op de vraag ‘bent u gelukkig met de hoge inflatie?’, maar 70% van de Nederlandse consumenten voelt zich dus misleid als de hoeveelheid of kwaliteit van producten in de winkel vermindert, en de prijs hetzelfde blijft. Het fenomeen staat bekend als krimpflatie of shrinkflation. Het is onderzocht door Lightspeed, een kassa- en betaalplatform van ondernemers in retail en horeca.

53% van de ondervraagde consumenten in Nederland zegt minder vertrouwen te hebben in retailers die krimpflatie toepassen (vrijwel alle retailers dus). 28% geeft aan dat door krimpflatie het uitgavenpatroon is veranderd. Het is aannemelijk dat zij nu meer geld kwijt zijn om toch de benodigde hoeveelheid van een bepaald product in huis te halen. 36 procent geeft aan dat het  uitgavenpatroon hetzelfde is gebleven ondanks de krimpflatie, wat volgend de onderzoekers ‘suggereert dat zij gewenste aankopen hebben moeten schrappen van hun lijstje’, of dus domweg akkoord zijn gegaan met minder.

De vraag is of de consument de voorkeur geeft aan een prijsstijging boven krimpflatie. Lightspeed ziet  dat 37 procent verhoogde prijzen verkiest. 24 procent gaat akkoord met minder waar voor hun geld. Volgens Lightspeed wijst het onderzoek uit dat de consument duidelijkheid wil. 46 procent van de Nederlandse consumenten in het onderzoek zegt krimpflatie helemaal niet erg te vinden, zolang het maar aangegeven wordt. Het onderzoek werd uitgevoerd door OnePoll.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!