Nederland loopt in Europa voorop met m-commerce

14 februari 2013, 13:54

9,1 procent van totale online verkopen gaat via mobile devices

Het wordt bijna wat monotoon. Onderzoeken over mobile hebben steevast dezelfde boodschap: mobiel internet en m-commerce zitten in de lift. Telecomaanbieder Vodafone rapporteerde deze maand dat Nederland wereldwijd de allerhoogste penetratie smartphones heeft, Telecompaper rapporteert gelijke cijfers. De nieuwe cijfers van de zanox Performance Barometer bevestigen de voortrekkersrol van Nederland. Het m-commerce aandeel op de online verkopen in Nederland via het zanox-netwerk steeg in het laatste kwartaal van 2012 met 419% ten opzichte van het laatste kwartaal in 2011. Hiermee laat Nederland de andere m-commerce voorloper, het vooruitstrevende Scandinavië, met een groei van slechts 150 procent ruim achter zich. Waar Scandinavïe nog wel op voorloopt, is het m-commerce aandeel binnen de online verkopen. 9,6 % van de online verkopen in Scandinavië zijn gemaakt via een mobiel device. In Nederland is dat nu nog 9,1%.

Performance per land in Europa

Apple het sterkst vertegenwoordigd

Het wereldwijde smartphone marktaandeel van Android is inmiddels groter dan Apple’s iOS. Er zijn geen actuele cijfers voor Nederland. Maar het is opvallend dat het overwicht van Android in het laatst kwartaal van 2012 niet terugkomt in het mobiele verkoopverkeer. In Nederland domineert iOS overtuigend, want maar liefst 78% van de mobiele verkopen wordt gedaan via een Apple device. Android was verantwoordelijk voor 21,5% van de mobiele verkopen in Nederland. RIM (Blackberry), Windows en Symbian van Nokia vertegenwoordigen samen een schamele 0,5% van het aantal transacties.

iPad populair bij de zondagshopper

De overwicht van iOS is eenvoudig te verklaren door het aandeel van de iPad. In Nederland was dit platform in het laatste kwartaal van 2012 goed voor maar liefst 66% van de totale mobiele verkopen. In Europa was dit percentage eveneens hoog, namelijk 54,2%. De shoppiek binnen de ‘traditionele’ e-commerce is over het algemeen doordeweeks, maar uit de zanox performance barometer blijkt dat de iPad erg populair is bij de zondagshopper. Het iPad shopgedrag van Europese consumenten lijkt meer op het offline winkelgedrag waarbij consumenten vooral in het weekend shoppen. In de grafiek kun je zien dat de scherpe winkelpieken voor de iPad op zondag zijn.

iPad koopzondagen

Naast het aantal mobiele verkopen, is de gemiddelde conversie op de iPad van klik naar sale of lead bovendien hoger dan de PC. Voor de iPad is dit namelijk 1,5% en voor de PC ligt de gemiddelde conversie op 1,14%. Voor zover ze dat nog niet gedaan hebben, doen webshops er dan ook goed aan om te investeren in hun websites voor de iPad.

Android niet vergeten

Hoewel de cijfers van 2012 de dominantie van iOS laten zien, zijn de m-commerce ontwikkelingen voor Android in Nederland ook gunstig. Uit de zanox gegevens blijkt dat de klik-naar-sale conversie in 2012 met ongeveer een tiende procent is toegenomen. De gemiddelde conversie steeg van 0,42% in januari 2012 naar 0,51% in december 2012. Daarnaast is het aantal mobiele verkopen via Android vervierdubbeld in de periode oktober-december 2012. Uiteraard zijn er sterke seizoensinvloeden in december, maar de algemene trend laat zien dat Android zeker niet vergeten mag worden. Gezien de toegenomen populariteit van Android smartphones en tablets bij consumenten, zullen webshops hier ook de nodige investeringen moeten doen.

Uitzoomen naar de m-commerce ontwikkelingen in Europa

Het m-commerce aandeel is in heel Europa gegroeid. Het laatste kwartaal van 2012 groeide het aandeel aankopen dat via een mobiel apparaat werd gerealiseerd naar een Europees gemiddelde van 5,6%. Wat verder opvalt, is dat het retail & shopping segment met een vertegenwoordiging van 6,7% voorop loopt in m-commerce. Financiële diensten staan op een tweede plek met 5%. Het reissegment is over het algemeen de meest innovatieve sector binnen e-commerce, toch zijn maar 4,4% van de reisboekingen afkomstig van een mobiel apparaat. Telecom (inclusief internetdiensten) is de hekkensluiter met 3,7%.

M-commerce per segment

Meer over de gebruikte cijfers

Voor de zanox Mobile Performance Barometer werden gegevens gebruikt uit meer dan 1000 adverteerdersprogramma’s, verdeeld over 7 Pan-Europese markten. De deelnemende landen waren Scandinavië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, België en uiteraard Nederland. Omdat zanox jaarlijks tientallen miljoenen transacties in Europa registreert, is dit onderzoek een goede indicator voor het gedrag en de ontwikkelingen van de Europese consument in e-commerce en m-commerce.

Afbeelding: Ed Yourdon (cc)

Yoteng Pat
Head of Marketing bij Relay42

Categorie
Tags

3 Reacties

    danny

    Danny test


    20 februari 2013 om 18:17
    danny

    Ik ben een klein geel visje


    20 februari 2013 om 18:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!