Na ‘lean’ starten komt ‘lean’ schalen #adv

6 juni 2016, 12:30

Ash Maurya, ‘uitvinder’ van het Lean Canvas, door fans naar Nederland gehaald

Er komt weer een Lean-held naar Nederland dankzij Live on Demand. Ash Maurya geeft een tweedaagse workshop in de week dat zijn nieuwe boek ‘Scaling Lean‘ verschijnt. Maurya bedacht eerder het praktische Lean Canvas en zijn werk wordt wereldwijd gebruikt door accelerators en startups om businessmodellen te ontwerpen. Je kunt als deelnemer óf als toeschouwer deelnemen aan Maurya’s workshop en als lezer van Marketingfacts krijgt je zelfs 10 procent korting!

Wat is het Lean Canvas ook alweer?

Ash is de auteur van de boeken Running Lean en Scaling Lean (dat in juni verschijnt) en bedenker van de ‘one page business model toolLean Canvas. Zijn werk wordt in het algemeen gezien als de praktische uitvoering van Eric Ries’ Lean Startup-filosofie.

Lean Canvas vs Lean Startup

Eric Ries’ Lean Startup-methode is veel bekender, maar krijgt vaak als kritiek dat het best moeilijk is om in de praktijk je idee te vertalen naar een werkend businessmodel. Multivariate testing, innovation accounting, hypothesen toetsen: het vereist een flink analytisch vermogen om de theorie in de praktijk te brengen.

Het Lean Canvas, uitgebreid beschreven in Ash Maurya’s eerste boek Running Lean, biedt een simpel handvat om het verband te leggen tussen een echt probleem van echte mensen en jouw antwoord op dat probleem (problem-solution fit) en daarbij te plotten waarom jij dat beter kunt dan de concurrentie (unique value proposition), hoe je geld zult verdienen (revenue streams vs cost structure), welke klanten je bereikt via welke kanalen, wat de superkracht van jouw bedrijf is (unfair advantage) en hoe je gaat meten of dat allemaal in praktijk de goeie kant op beweegt (key metrics).

Workshop

De workshop van Ash Maurya vindt plaats op 22 en 23 juni in B. Amsterdam. Het programma ziet er als volgt uit:

Dag 1: Running Lean

  • Running Lean Overview
  • Uncovering Problems Worth Solving
  • Traction Modeling
  • Pitching the Business Model

Dag 2: Scaling Lean (preview van Maurya’s nieuwe boek)

  • The art of the Scientist: The Entrepreneurial Method
  • The Customer Factory Blueprint
  • Applied Systems Thinking
  • Building Features People Want

Het volledige programma vind je op de website van Live on Demand.

Deelnemen (met korting)

Je kunt op twee manieren de workshop volgen: als deelnemer of als toeschouwer. De kosten voor de workshop zijn:

  1. deelnemer tweedaagse workshop: 1.500 euro
  2. toeschouwer tweedaagse workshop: 500 euro

Als lezer van Marketingfacts krijg je 10 procent korting op deze prijzen. Gebruik daarvoor bij de registratie van je ticket de kortingscode MFACTS10!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!