MQ-test: marketingtechnology niet het sterkste punt van marketeers #spon

17 februari 2016, 09:30

De eerste resultaten. En heb jij de test al gedaan?

Misschien is de NIMA MQ Test niet de meest representatieve wijze om aan te tonen hoe het gesteld is met de kennis en vaardigheden van de Nederlandse marketeer, maar leuke insights geeft het wel. Deze test om je ‘marketingquotiënt’ te meten werd twee weken geleden live gezet. Voor de liefhebber.

Tussenstand: dat kan beter

Even een tussenstand. Nu zo’n 675 deelnemers de test hebben ingevuld, blijkt het vooral op het terrein van digital marketing nog niet mee te vallen. De helft van de deelnemers scoort een 5 of lager op dit onderdeel. Zelfs deelnemers uit de ICT-branche brengen het er bekaaid van af: slechts de helft weet boven een 5 te scoren. Er valt hier dus nog veel aan kennis en ervaring op te doen.

De vragen over marketing basics en marketingactualiteiten scoorden over het algemeen best goed (of misschien zijn de vragen gewoon te makkelijk). Verder is het bijzonder opvallend dat de huidige top-10 slechts twee dames telt. De test kent überhaupt veel minder deelnemende vrouwen: slechts een op de drie deelnemers die wel van een testje houden is vrouw. Kortom, dames waar blijven jullie?

De aanvoerder van de lijst scoorde 130 punten in slechts 6 minuten. Het betreft een getalenteerde marketingdocent met universitaire achtergrond. Degene die momenteel als afsluiter van de lijst staat genoteerd, bekleed de functie van directeur/ceo in de consultancybranche.

Het merendeel van de deelnemers is afkomstig uit de branche communicatie & media. Daarentegen kent de test maar weinig deelnemers uit de branches juridisch, intermediair, energie en FMCG.

Mocht je ‘m overigens nog niet zelf hebben gemaakt: dat kan nog een week en doe maar, want het illustreert óf dat je een marketingkoning bent óf het maakt fijntjes inzichtelijk waar je marketing-whitespots liggen. Better you know first.

Digital

Het idee achter de jaarlijkse MQ-test is overigens best sympathiek: een stuk of dertig vragen over de hardcore-marketingbasics, de marketingactualiteit en dit jaar extra aandacht voor digital. Dat laatste kennisgebied is enerzijds gekozen omdat het nu eenmaal de hype van het moment is, anderzijds omdat het NIMA erom te doen is aan te tonen dat er tussen je ‘digital’ noemen en dat ‘digital’ waarmaken nog wel eens een gapende kloof is gelegen.

NIMA zelf gaat dit jaar wat harder aan de slag met digital. Vooral ook door het uit elkaar te trekken, want enerzijds roept de markt om marketeers die tech-savvy zijn, anderzijds worden daarmee soms de meest onwaarschijnlijke vakgebieden bijeengeschoven. Senior marketeers op zoek naar personeel begrijpen dat een SEO-specialist geen e-mailmarketeer is en een e-tailer niet per sé verstand heeft van CRM-systemen), maar HR-afdelingen, ondernemers, generalisten begrijpen dat wat minder. Daarom komt er een serie opleidingen aan in samenwerking met het Digital Marketing Institute.

Doe de MQ-test!

Hoe ook: je kunt ‘m nog maken. Scoor je boven 100, heb je in ieder geval een hoger MQ dan Martin Huisman, directeur/voorzitter van NIMA.

Testen kan nog tot vrijdag 19 februari a.s. op www.nationalemqtest.nl.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!