Microsoft laat community PC en Xbox 360 games ontwikkelen

15 augustus 2006, 10:08

MS XNA logoMicrosoft gaat het voor een grote groep mensen mogelijk maken om PC en Xbox 360 games te ontwikkelen. Hiervoor heeft het bedrijf XNA Game Studio Express in het leven geroepen:

    (…) XNA Game Studio Express is comprised of the XNA Framework, a stash of managed code development libraries which is intended to increase productivity, and the XNA Framework Content Pipeline, a collection of tools designed to aid in adding 3D content to games. Included documentation, how-to’s and starter-kits help you come to grips with the basics. (…)

Hobbyisten en programmeurs krijgen hiermee beschikking over een pakket met tools om casual games voor zowel PC (Windows) als de Xbox 360 te ontwikkelen. De Xbox 360 games zullen worden aangeboden op Xbox Live Arcade. Voor de ontwikkeling van de games is een abonnement op XNA Game Studio Express vereist. De Windows versie van dit programma is gratis. Voor de Xbox 360 versie moet jaarlijks 99 dollar worden betaald.

Microsoft heeft goed gekeken naar het succes van YouTube en beseft dat het belangrijk is om consumenten de tools te geven om zelf content te produceren. Interessant is dat consumenten hun zelfgemaakte games mogen verkopen en hier geld mee kunnen verdienen. Doel is uiteindelijk dat creativiteit wordt gestimuleerd en talenvolle ontwikkelaars games voor Windows en de Xbox 360 zullen ontwikkelen. Hiervoor zal ook worden samengewerkt met Universiteiten. Het aanbod van games kan hierdoor gevarieerder worden, waardoor meer mensen kunnen worden aangesproken door gaming. Ook kan op deze manier de groei van de game-industrie beter worden bijgebeend.

Op 30 augustus verschijnt de beta-versie van XNA Game Studio Express voor Windows. Er is inmiddels ook een weblog van het XNA team, waar mensen op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen rondom XNA. Ook is er een FAQ pagina, waar meer informatie staat over XNA Game Studio Express. Zelf noemt Microsoft dit het begin van de Game Developer Revolution. De ingrediënten voor een succes lijken in ieder geval aanwezig.

Bron: joystiq

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

3 Reacties

    roy van Veen

    Oef, goeie zet in een markt waar een SDK licentie voor Playstation iets van 25K in US dollars kost. Er zal best een hoop bagger ontwikkeld worden, maar feit is dat er plots een hele partij shareware en freeware beschikbaar gaat komen. Veel software dus voor ‘weinig’. Zeker handel, zie de populariteit ‘online gameportals’ met tamelijk eenvoudige spelletjes. Prijs was ook de reden waarom de C64 en zelfs Atari 2600 in de 80’s zoveel staying power hadden, terwijl er technisch al veel geaveranceerder materiaal op de markt was.


    15 augustus 2006 om 13:31
    evroekel

    Inderdaad een slimme zet. Tegen de professionele ontwikkelaars kan men misschien niet om, maar aan de onderkant van de markt met eenvoudig(er) games zijn er wellicht wel mogelijkheden. ’t zou mooi zijn als dit een extra stimulans is voor game-industry en opleidingen daaromtrent.


    15 augustus 2006 om 15:14
    CemYildiz

    @roy: de kwaliteit van de games zal inderdaad wel sterk verschillen. Uiteindelijk kijk ik zelf het meeste uit naar baanbrekende, kwalitatieve en vooral creatieve games. Ook ben ik geïnteresseerd in ‘branded’ games, die merken/mediabureua’s mogelijk zouden kunnen ontwikkelen.

    @Erik: dit zal, als MS het goed aanpakt, wel een stimulans zijn voor de game-industrie en opleidingen. Microsoft heeft ook aangegeven dat ontwikkelaars van de ‘volwassen’ games ook toegang krijgen tot deze tools. Het zou ook hun werk voor de grotere projecten vergemakkelijken. Dus al met al stopt MS veel energie in de ontwikkeling van games, geen onverstandige zet.


    15 augustus 2006 om 16:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!