Meer interactieve marketing binnen DM
Het aandeel van interactieve marketing (met name e-mail en sms-marketing) binnen de totale direct marketing-bestedingen is dit jaar met 3 procent gestegen tot 44 procent. Ook het DM-aandeel binnen het totale marketingbudget steeg van 24 naar 26 procent. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Mailmedia (pdf) naar de totale dm-bestedingen onder de top-500 adverteerders in Nederland.
Het onderzoek is niet helemaal representatief, van de top 500-adverteerders reageerden er 142, maar het geeft wel een indicatie. In de telecom-sector is in 2005 significant meer uit wordt gegeven aan direct marketing. Overheid en it-bedrijven hebben juist hun uitgaven verschoven van direct marketing naar email-marketing en andere vormen van interactieve communicatie.
Traditionele post delft het onderspit ten gunste van e-mail en andere vormen van interactieve marketing. De branche automotive geeft in 2005 12 procent minder uit aan post en 6% meer aan aan email-marketing. Belangrijkste reden voor deze verschuiving naar email-marketing is dat de kosten daarvan aanzienlijk lager zijn.
Partijen die nog helemaal geen gebruik maken van interactieve marketing zijn bijvoorbeeld de supermarkten. Zij grijpen nog steeds naar de traditionele folders. ?We praten wel met de supermarkten, maar er zijn voorlopig geen grote verschuivingen te verwachten,? aldus Mailmedia directeur Johan van Mil in het artikel over dit rapport bij Emerce.