Mediabestedingen internet in het eerste kwartaal EUR 24 miljoen

29 juni 2004, 17:11

In het eerste kwartaal van 2004 bedroegen de bruto media-bestedingen op internet ruim EUR 24 miljoen. Met EUR 5,4 miljoen is de telecom/ict-branche verantwoordelijk voor zo’n 20% van de bestedingen. De andere grote adverteerders zijn de mediabranche en financiele dienstverleners met respectievelijk EUR 4 miljoen (17%) en EUR 3.97 miljoen (16%). Dit blijkt uit de registratie van de mediabestedingen door BBC De Media en Reclame Bank.

Grootste online adverteerder in de eerste drie maanden was Microsoft met ? 1,2 miljoen, gevolgd door DSB Voorschotbank met ? 900.000,- en Gsmweb.nl met ? 692.000,-. BBC registreert de internetbestedingen sinds januari 2004, waardoor nog geen inzicht bestaat in de ontwikkeling van de online bruto mediabestedingen. Als die ontwikkeling echter gelijk is aan die van de netto mediabestedingen op internet, dan is er sprake van groei. De netto bestedingen verdubbelden in het eerste kwartaal van 2004 in vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar.

Voorlopig leveren dertien van de belangrijkste marktpartijen de data voor de registratie aan: MSN, Adlink, IP, Funda, IDG Communications, Ilse, Lycos, Veronica Digitaal, Wanadoo, Webads, Wegener Multimedia, Adformatie en Netdirect. Hiermee wordt inzicht verkregen in de mediabestedingen van ruim 200 websites en daarmee een groot deel van de markt.

Ruim 40% van de bestedingen op internet komt uit advertenties in de vorm van buttons, banners en skyscrapers. Adverteren via zoekmachines maakt in de huidige registratie nog slechts 2,5% van de mediabestedingen uit, hoewel dat een steeds populairdere vorm van adverteren wordt. Anne-Claire Stuivenberg van BBC: ?We hopen in de toekomst ook de zoekmachines toe te kunnen voegen aan de registratie. Als we de data van deze exploitanten op kunnen nemen zullen de bestedingen in de toekomst nog hoger uitkomen.?

Om dezelfde reden zijn de bestedingen van emailmarketing nog gering. BBC en IAB Nederland zetten zich in om ook deze twee vormen van online adverteren aan de registratie toe te voegen om zo een nog beter beeld te krijgen van de mediabestedingen op internet.

Bron:

http://www.bbc-adex.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!