Media kopieert van weblogs zonder bronvermelding

20 januari 2005, 14:16

Media kopieert van weblogs zonder bronvermelding

Van tijd tot tijd krijg ik een boze email van een journalist of redacteur over het feit dat er (weer) een artikel uit hun krant of tijdschrift zou zijn gekopieerd op Marketingfacts. En vaak klopt dat ook, wij kopieren soms artikelen van andere websites maar doen ons uiterste best om altijd de bron te noemen. Het blijft een discussie over wat nu wel en niet kan maar vaak ben ik het gewoon eens met de schrijver van de email.

Waar ik me de laatste tijd echter steeds meer aan stoor is het feit dat diezelfde media het zich denkt te kunnen permiteren om ongegeneerd teksten en ideeen te kunnen kopieren zonder bronvermelding. Vandaag weer een aardig voorbeeld op de website van Adformatie waar een artikel staat over de Polo-reclame die we inmiddels allemaal wel gezien hebben. Wat blijkt, ze hebben gewoon het plaatje van Marketingfacts gekopieerd, de tekst hier en daar aangepast en op de eigen website geplaatst. Uiteraard zonder bronvermelding.

Een ander voorbeeld is de nieuwsbrief van MarketingTribune die ik afgelopen dinsdag in mijn mailbox ontving. In de nieuwsbrief een artikel over Apple:

Apple klaagt bloggers aan

Apple onderneemt stelselmatig actie om vroegtijdige publicatie van productlanceringen via weblogs de kop in te drukken. Dit ondervond onder meer Nicholas Ciarelli, een student en beheerder van de website thinksecret.com, die op zijn website een artikel plaatste over de nieuwe Apple mini PC, twee weken voordat het bekend werd dat dit apparaatje op de markt gebracht zou worden. Apple beroept zich op het openbaren van bedrijfsgeheimen. Ook de beheerders van Apple-insider en PowerPage zijn inmiddels door Apple aangeklaagd. (Bron: Harvard Law School).

Vergelijk deze tekst nu eens met het bericht op dit webog een dag eerder. Ik heb er geen enkel probleem mee als de media teksten of ideeen overneemt van dit weblog, maar heb dan op zijn minst het fatsoen de bron te vermelden.

We kunnen nog wel even doorgaan met voorbeelden – ik zal achter de schermen deze ook blijven verzamelen (uiteraard zijn voorbeelden van andere weblogs ook meer dan welkom) – maar je moet het me niet kwalijk nemen dat ik emails over copyrights van sommige media niet meer al te serieus neem.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!