Meaningful Marketing

Recensie van het nieuwe marketingboek van Bart Lombaerts

Meaningful Marketing

Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'Meaningful Marketing' van Bart Lombaerts.

Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van 'Neuromarketing' en docent Marketing bij SRM.

Als we het hebben over meaningful marketing, dan wringt daar iets volgens auteur Bart Lombaerts. Het boek 'Meaningful Marketing' geeft volgens de ondertitel antwoord op dit schisma tussen merk en consument.

Terwijl ik ervan uit ging dat merken er juist voor consumenten zijn, blijkt er iets te wringen. Merken moeten houvast bieden, een vertrouwd verwachtingspatroon schenken. Dit laatste toont Lombaerts ook aan. Marketeers hebben soms een te smal beeld van de consument, die meer wil dan alleen de producten of de diensten die we aanbieden. Die wil weten hoe het met ons geweten is. Wat dragen we bij aan de totale samenleving? Hoe gaan we om met hetgeen we nalaten? Geven we echt om wat er in de wereld speelt?

"Marketeers hebben soms een te smal beeld van de consument, die meer wil dan alleen hun producten of diensten"

We zien vandaag de dag prachtige voorbeelden aan ons voorbij trekken. Neem Nike, die het lef heeft om openlijk keuzes te maken tegen discriminatie. Bart Lombaerts maakt duidelijk dat dit niet iets wat je er zo maar even bij doet, hij laat je dat ook ervaren met sprekende voorbeelden die je tenen soms doen krommen.

'Meaningful Marketing' is een mooi boek om je te laten ervaren wat meaningful marketing werkelijk is en dat zoiets zeker niet exclusief gegeven is aan de marketeers in de organisatie. Het boek geeft handvaten waarmee je aan de slag kunt gaan. Het maakt duidelijk dat als je hiervoor kiest, je dat ook zult moeten doen vanuit een overtuiging. Het gezegde wie goed doet, wie goed ontmoet moet het credo zijn. Als de consument zich kan identificeren met je merk, dan bouw je een ijzersterk merk op. En dan wordt met identificatie niet status bedoeld, zoals bij Rolex, maar het maatschappelijk geëngageerd zijn, zoals onze zuiderburen dat zo mooi weten uit te drukken.

Wil je meer weten over wat je kunt doen om je merk echt in het hoofd en hart van je consument te krijgen? Dan raad ik je dit boek van harte aan om je tot nadenken aan te zetten.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.