Je bekijkt een artikel van

Marketingvak in Verandering #5: Bianca van Felius SDP – RUMR

8 april 2022, 09:00

“Dichter op ‘het vuur’ kan je niet zitten. Dat is toch het mooiste dat er is?”

‘Verandering is de enige constante’ liet de oude-Griek Heraclites 2500 jaar geleden al optekenen en dat geldt zéker voor marketing. De theorie, maar ook de praktijk innoveert in hoog tempo, al is lang niet elke innovatie even relevant en is het soms lastig vast te stellen wat hoofd- en bijzaken zijn. Of waren. In deze M!-serie over veranderingen in het vakgebied komen senior marketeers aan het woord over de inzichten die met de jaren zijn gekomen. Ter lering en vermaak.

Bianca van Felius is gecertificeerd als NIMA Senior Digital Professional in het register van NIMA. Ze is freelance Online Marketing Specialist – Google Ads Partner – SEO en Contentspecialist. Ze heeft een eigen bedrijf RUMR Marketing dat kleine en middelgrote bedrijven helpt met het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen. Dit doet ze door te ondersteunen met de opzet en het onderhoud van online marketing.

Wat had je graag geleerd tijdens je studie?

“Online marketing en online communicatie is here to stay. Toch werd er tijdens mijn opleiding (afgestudeerd in 2007) nog geen aandacht aan besteed. Het schrijven van dikke marketingplannen werd echter té veel aandacht aan besteedt. Je komt van school in de veronderstelling dat je deze dikke boekwerken ook in het bedrijfsleven schrijft en gebruikt. De praktijk wijst echter uit dat je het vaak zo beknopt en concreet mogelijk maakt omdat ‘men’ toch niet helemaal een boekwerk doorleest. Ik had daarom tijdens mijn hbo-studie graag meer aandacht gehad voor het schrijven van concrete en praktische plannen waarbij een integratie met de online toekomst mee was genomen.”

Zoekmachineoptimalisatie kan overnacht veranderen

“Ook de samenhang van verschillende vakken en een meer integrale aanpak binnen verschillende opleidingen is een groot gemis. Nog té vaak zie ik bedrijven waar op ‘eilandjes’ wordt gewerkt. Iedereen heeft zijn specialisme en de samenwerking met en het begrip voor andere specialismen is soms ver te zoeken. Zelfs binnen de specialismen van het online-marketingvakgebied moet er een betere samenwerking worden gezocht. Want alleen met samenwerking creëer je het beste resultaat. SEO, SEA, Social media, CRO het is allemaal met elkaar verbonden met hetzelfde einddoel.”

Wat zijn de grootste veranderingen in het vak die je hebt meegemaakt?

“Algoritmes en technieken veranderen snel. Wanneer je kiest voor het specialisme online marketing ben je nooit uitgeleerd. Vandaag weet je alles over de zoekmachineoptimalisatie en dat kan overnacht veranderen door een grote algoritme verandering.

“De laatste jaren zie ik ook een enorme verschuiving plaatsvinden van de traditionele marketingcommunicatie op het gebied van online marketing naar meer technisch inhoudelijke marketingondersteuning. Er is een groot tekort aan technische mensen en developers. Om als marketeer te kunnen blijven meten en verbeteren zijn tools als Google Tag Manager enorm handig. Dit vergt als marketeer echter wel de motivatie om technische verdieping te zoeken. Juist door het raakvlak met de developers op te zoeken kan het resultaat worden verbeterd worden. Een grote verandering binnen ons mooie vak waar je als online marketeer niet aan voorbij mag gaan.”

“De laatste belangrijke verandering die ik nog wil aanstippen is de GDPR in Europa. Als online marketeer heb je namelijk veel te maken met het juridische aspect van marketing. Tools als Recaptcha en Google Analytics die mogelijk in overtreding zijn met de GDPR, maar ook cookieloze browsers, ad blockers zijn veranderingen waar je als online marketeer mee moet dealen. Je kan niet achterover hangen en denken dat het wel goed komt of dat de juridische afdeling het oppakt. Het is jouw verantwoordelijkheid dat jij volgens de geldende Europese wetgeving je klant of bedrijf helpt en adviseert. Een verandering waar we nog lang niet klaar mee zijn en die ook de komende jaren het online marketingvak enorm zullen veranderen.”

Waarom is marketing zo’n mooi vak?

“Tegenwoordig kan iedereen een website bouwen, maar als ik eens met mensen in gesprek ga, blijkt toch wel dat online marketing een vak apart is. Want wat zijn de doelen van je bedrijf en daaraan afgeleid: wat zijn de doelen van je website? Juist online kun je veel data verzamelen. Meten is weten en door te weten kan je verbeteren. Je ziet als marketeer wat de klanten doen, welke pagina’s ze bekijken en welke interactie ze hebben met jouw bedrijf. Hebben ze je online advertising gezien? Is er op de advertentie geklikt? En als men op de advertentie geklikt heeft, wat doet men dan? Deze insights zijn waardevol en meteen hetgeen ik zo prachtig vind aan het online-marketingvak. Zelf noem ik het altijd een dashboard met knoppen en je moet aan de juiste knoppen draaien om een bedrijf te helpen met het realiseren van doelstellingen. Omdat er veel data is kan je – bijna realtime – zien wat er gebeurt. Dichter op ‘het vuur’ kan je niet zitten. Dat is toch het mooiste dat er is?”

Senior Digital Professional

In deze Marketingfacts-rubriek komen verschillende NIMA Senior Professionals (SMP’s, SCP’s en SDP’s) aan het woord. Zij vormen een Nederlands netwerk van zo’n 400 professionals die zich hebben laten certificeren als Senior Professional; een internationaal erkende en persoonsgebonden titel die je kunt aanvragen wanneer je over een aantal jaren ervaring beschikt en jaarlijks minimaal 30 Permanente Educatiepunten verzamelt. Die punten worden bijgehouden door NIMA en ontvang je voor het volgen van een vakopleiding, bezoek van events, schrijven van publicaties over het vak, verzorgen van presentaties en college’s, kortom: bijdragen aan vakontwikkeling.

Meer weten over SDP worden

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!