Marketingstrategie: Wat ís dat eigenlijk?

Marketingprofs lanceren Strategic B2B Today, een maandelijkse nieuwsbrief over the meat of marketing.

5 oktober 2022, 06:45 2478 x gelezen

Beetje nerdish, maar je zal ze de kost moeten geven: Marketingprofessionals die totaal gedesoriënteerd raken door een soort semantische discussie binnen hun bedrijf – of met hun bureaus – over ‘wat marketing is’. Of: ‘wat van marketing is’. Nog erger. Marketingprof Ritson kan wel beweren dat Diagnose-Strategie-Tactiek de heilige drie-eenheid vormt van marketing, maar hoe definiëren we ‘strategie’. In een nieuwe nieuwsbrief (ja, via e-mail dus) wordt dat in vijf minuten uitgelegd.

Marketingprofs is een Amerikaans bedrijf dat je misschien nog het best kunt vergelijken met een volledig uit de kluiten gewassen SRM of Beeckestein in combinatie met een VODW: een trainer, opleider, maar ook coach, onderzoeker en consultant voor de betere marketingklus, met een onmiskenbare voorliefde voor innovatie en digital. Zit in Delaware, de oostkuststaat waar de huidige president trouwens ook vandaan komt. En het vat ‘marketing’ op als bedrijfsfunctie, in lijn met de American Marketing Association.

Vanwege al die toch al rondwandelende kennis heeft het een aantal jaar geleden een nieuwsbrief opgetuigd, waarin het nieuws en achtergronden verzamelt over marketing, bedoeld voor profs. We trekken daar geregeld een onderzoek of opinie over marketing uit. Want mooi idee achter het platform en de nieuwsbrief is dat iederéén er kan publiceren, mist je langs de redactie komt uiteraard. Het lijkt dus ook wat op Marketingfacts, geen gepreek voor eigen parochie.

Afgelopen weekend kondigde Marketingprofs een nieuwe nieuwsbrief aan, die zich vrij specifiek zegt te richten tot CMOs, Marketing VP’s, en ‘alle marketeers die denken als een marketingleider, of dat willen worden’. Horen wij niet bij, maar voor alle zekerheid toch maar ingeschreven, want ‘Strategic B2B Today’ klinkt wel teasing voor marketingnerds. Toepasselijk genoeg schenkt het hoofdartikel van het eerste nummer aandacht aan de vraag wat marketingstrategie (wel en niet) is, geschreven door MarketingProfs CEO Allen Weiss, zelf ook weer professor in marketing aan het USC.

De vraag lijkt zo obligaat dat je ‘m nauwelijks durft te stellen

Wat ís marketingstrategie eigenlijk? Die vraag lijkt zo obligaat dat je ‘m nauwelijks durft te stellen, kan me ook niet herinneren ‘m ooit te hebben gehoord en artikelen worden er niet over geschreven. Nou ja, Ronald Voorn heeft er een heel hoofdstuk over geschreven voor het Marketingfacts Jaarboek, maar het is één van de slechtst begrepen onderdelen van het marketingvak en het gaat héél vaak mis tussen marketingprofessionals en de rest van de werkvloer: als een CEO vraagt om een marketingstrategie, maar geen idee heeft wat zoiets inhoudt, ga je toch al snel iets opleveren wat wordt verwacht, niet wat wordt verstaan onder een strategie.

Weiss zet het mooi beknopt en puntsgewijs uiteen langs de lijnen van helicopterview, plannen voor de lange termijn en blijft even rusten bij de vervolgvraag. Als een goede marketingstrategie vereist dat je vooral een markt goed begrijpt: wat is dan een markt? The simplest definition of a market is your current and potential customers and the competitors vying for those customers. A more specific market definition is at the level of product category, industry, or vertical. Many companies focus on those two narrow, limited ways to define a market. As a result, they get blindsided by competition.

Herkenbaar? Goed, daar volgt een fijnzinnige uitleg over, lees het artikel vooral zelf, maar als dit het voorproefje wordt gaan we ‘m vaker aandachtig lezen. Komt ééns per maand uit dus dat valt mee. Ander headlines in die eerste Strategic B2B Today zijn onder meer CMO, the Toughest Job in the World: Jamie Gier on Marketing Smarts, How to Craft a Marketing Strategy That Gives You a Sustainable Advantage en ook mooi: Train Your Team to Master Today’s Marketing Challenges.

Geen aandelen verder, maar een serieus clubje, leesbare content en abonneertip voor wie erop zit. Marketing.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!