Marketingfacts blikt terug op 2004

26 december 2004, 10:40

Uiteraard kijken ook wij in deze laatste week van het jaar even terug op de belangrijkste gebeurtenissen van het afgelopen jaar.

Januari

Het jaar begon al goed met een bericht over de antirookcampagne van Stivoro, een bericht dat werd overgenomen door geenstijl.nl en later een cruciale rol zou gaan spelen in de discussie over weblogs. In januari deden we ook een aantal voorspellingen over internettrends in 2004. Altijd aardig om ook even terug te kijken of we gelijk hebben gekregen (of juist niet). We hebben gelijk gekregen in onze voorspellingen over social networks, rss, zakelijk gebruik van weblogs, breedbandinternet en zoekmachine marketing. Uiteraard zaten we op sommige gebieden er ook naast. Zo is het mij ontzettend tegengevallen dat er slechts één serieus cross-media onderzoek is uitgevoerd in Nederland.

Februari

Janet Jackson’s nipple-gate heeft een enorme impact en zal ons nog weken bezig houden. Alex Stil plaatst een ‘onopvallend’ berichtje over de nieuwe Axe-commercial dat de marketingboeken zal ingaan als de eerste Nederlandse viral marketing campagne dat via de blogosfeer werd gepushed. Na een pitch van bijna een jaar maakte de Stichting Internet Reclame (STIR) eindelijk een keuze voor de bureaus die het continue bereiksonderzoek gaan uitvoeren. Het einde van de popup-advertenties lijkt inmiddels ook in zicht. Voor velen absoluut onbelangrijk, voor anderen bijna een levenswerk: de naam voor Double A Paper Girl (met ruim 5.000 views een van de meest gelezen onderwerpen dit jaar).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!