Marketing voor verenigingen

1 november 2019, 12:00

Boekrecensie ‘Vernieuwen met Vereniging 3.0’

Marketing is binnen verenigingen een hot topic. Door de toenemende individualisering ligt het klassieke businessmodel van verenigingen onder vuur en is verandering noodzakelijk om te kunnen overleven. In de literatuur is er echter nog weinig aandacht voor deze groeiende marketingniche. Sterker nog: ‘Vernieuwen met Vereniging 3.0’ van auteur Ivan Pouwels is het eerste boek in zijn soort.

Deze recensie is geschreven door Rob Geleijnse, NIMA Register Marketeer.

Auteur Ivan Pouwels is ruim tien jaar werkzaam binnen de verenigingswereld en is één van de grondleggers van het Vereniging 3.0-model. Dit model moet verenigingen een antwoord helpen vinden op de veranderende wereld en de uitdagingen die dat geeft. Vergrijzing, individualisering en de veranderende rol van de overheid zorgen ervoor dat verenigingen steeds meer na moeten denken over de toegevoegde waarde die zij leveren binnen en buiten het lidmaatschap.

“Vergrijzing, individualisering en de rol van de overheid zorgen ervoor dat verenigingen meer na moeten denken over hun toegevoegde waarde”

Het Vereniging 3.0-model gaat er in de kern vanuit dat grote professionele verenigingen af moeten stappen van het traditionele lidmaatschapsmodel en zich gaan profileren als branche-innovators met een businessmodel dat steeds meer drijft op inkomsten uit producten en diensten. In het boek neemt de auteur de lezer in dertien goed te behappen hoofdstukken mee door die strategische transitie. Pouwels slaat daarbij geen essentiële zaken over en diept de voor verenigingen unieke elementen goed uit. Zo staat hij lang stil bij de positie die verenigingen innemen in de samenleving, het governancemodel, de inrichting van het verenigingsbureau en de financiering van innovatie en vooruitgang. Dit alles wordt op prettige wijze gelardeerd met veel modellen en praktijkvoorbeelden van bekende verenigingen die al met het model aan de slag zijn. Dat maakt het een inspirerend en in korte tijd te lezen boek.

Innovatie van het businessmodel

In Vernieuwen met Vereniging 3.0 staat het thema innovatie van het businessmodel centraal. Het boek behandelt dat thema op een hoog strategisch niveau. En dat is nou net waar de schoen een beetje wringt. Pouwels zet die strategische lijnen prima uit, maar laat de kans liggen om de operationele implementatie te bespreken. Het boek roept dan ook regelmatig de vraag op hoe de door de auteur beschreven richting in de praktijk moet worden gebracht. En dat is een gemiste kans, omdat juist bij veel verenigingen het marktdenken nog in de kinderschoenen staat en de handvatten voor de implementatie van dat denken worden gemist.

“Het boek maakt de urgentie van verandering meer dan duidelijk”

Toch is dit boek het lezen waard. Vernieuwen met Vereniging 3.0 maakt de urgentie van verandering meer dan duidelijk en geeft de verenigingsmarketeer en -manager een mooi startpunt voor het inzetten van de transitie naar een duurzaam en toekomstbestendig businessmodel. Vooral voor degenen die binnen de vereniging die transitie gestalte moeten geven, is dit een nuttig boek. Voor de operationele marketeer op NIMA A of B-niveau is het echter niet praktisch genoeg.

Vernieuwen met Vereniging 3.0

Auteur: Ivan Pouwels

ISBN: 9789491441066

Uitgever: Van Spaendonck

Druk: Eerste druk 2019

Trefwoorden: vereniging, verenigingsmarketing, positionering, governance, innovatie, strategie

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!