Marketing-eindbaas op sabbatical
Marieke Heesakkers: 'Ik snap niet dat er marketeers met hersens in hun hoofd zijn die zich ervoor lenen om mensen verslaafd te maken'
Marieke Heesakkers, recent uitgeroepen tot Beste Brabantse Marketeer, besloot na 12,5 jaar trots ambassadeurschap voor Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren dat het tijd was voor een paar maanden sabbatical. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert ze op een aantal steekwoorden.
Verbinder
Ik vind mezelf een duurzame verbinder van mens en merk en pleit voor meer vrouwelijke kracht in organisaties. Raken in hoofd en hart. Met meer kwetsbaarheid, persoonlijke aandacht en empathie als basis voor duurzaam zakelijk succes. Marketeers kunnen hierin perfecte verbinders zijn tussen buiten en binnen en andersom.
Sabbatical
Sinds 1 oktober beraad ik me op een volgende loopbaanstap. Daarvoor heb ik een paar maanden sabbatical, na 12,5 jaar trotse ambassadeur binnen Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren te zijn geweest. Een compleet nieuw hoofdstuk; ik kijk er naar uit.
Delen
Er is me de laatste jaren vaak gevraagd waarom het zo leuk is om binnendeuren en -kozijnen te vermarkten. Ja, affiniteit met het product is noodzakelijk, maar voor mij is het ook alles daar omheen. De mensen in de organisatie, de visie en missie, de mate van bezig zijn met duurzaamheid en maatschappelijk betrokken ondernemen. Als je achter je organisatie staat, kost het weinig moeite om te delen waarom dat het geval is. Dat voelen mensen.
Trots
Het meest trots ben ik op het stevig op de kaart zetten van de merken Berkvens en daarvoor Limburgia, samen met mijn team. Identiteit en imago dicht bij elkaar brengen en de merken laten groeien. Waarde toevoegen geeft veel voldoening en het is extra fijn als anderen dat erkennen. Persoonlijk leverde het me de titel Beste Brabantse Marketeer op dit jaar. Die heb ik mede aan mijn team te danken.
Bouwkeet
Blunders? Ja natuurlijk, want fouten maken moet. Ervan leren ook overigens. Een persoonlijke blunder: ik stond een keer op een bouwplaats in Amsterdam tijdens de schaft in een erg volle bouwkeet voor een klantreisinterview met een uitvoerder. Bleek ik bij het verkeerde bouwproject te staan van een heel andere aannemer. ‘Geeft niks wijffie, hebben wij effe kunnen lachen toch?’
Geniaal
De commercial van Scapino voor het promoten van schoenen met unisex hoge hakken tot en met maat 46 voor elk budget vind ik geniaal! Mooi hoe dit merk hiermee ook maatschappelijk kleur bekent.
Verwerpelijk
Alle gokreclames. Ik vind ze echt verwerpelijk. Wat een slecht idee van de politiek om online gokken legaal te maken vorig jaar. En hoewel er inmiddels aanpassingen zijn gedaan, met betrekking tot het gebruik van bekende Nederlanders in de reclames, snap ik niet dat er marketeers zijn met hersens in hun hoofd die zich ervoor lenen om mensen verslaafd te maken en over de rug van die mensen geld te verdienen. Dat steekt me echt.
Goede marketing
Als marketing zorgt voor win-win-win. Afgezaagd misschien, maar het niet alleen goed doen voor jezelf en je klant, maar ook voor de wereld is wat mij betreft een must vandaag de dag. Het zou de norm moeten worden. Mooi zoals bijvoorbeeld Hak dat doet, door lokaal partner te zijn van telers en actief samen te werken aan hun ‘way to planet proof’. Je verantwoordelijkheid pakken in de hele keten en iedereen met wie je werkt uitdagen hetzelfde te doen.
Slechte marketing
Ja, een inkopper dus: alle marketing waarbij het alleen gaat om geldelijk gewin voor je eigen organisatie en die de planeet slechter maakt. Geld verdienen is niet vies, sterker nog, het is nodig om te kunnen blijven innoveren en ontwikkelen. Als je als bedrijf anno nu geen maatschappelijk verantwoorde bijdrage levert in welke vorm dan ook, dan ben je af. Als duurzaam ondernemen nog niet in je DNA zit, dan zorg je er maar voor dat het erin komt. Als je wilt, kan dat heel snel geregeld worden.
Marketeers zijn van nature goede verbinders. Van mensen en door vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zorg voor bewustwording binnen je organisatie met betrekking tot MVO en duurzaamheid. Van wat belangrijk is voor mens en milieu en hoe je daar als bedrijf aan bij kunt dragen. Dat kan in kleine stapjes. Hoe tof is het om hier actief aan bij te dragen vanuit de kopgroep! Als je vooral bezig bent met de lange termijn, hoef je weinig na te denken over de korte termijn.
Lovebrand
Een van mijn favoriete merken is Clipper, ’s werelds grootste fairtrade theemerk en tevens certified B-corp. Thee is een van mijn eerste levensbehoeften en ik kies daarom graag voor een lekker en bewust merk.
Mediaconsumptie
Qua mediaconsumptie ben ik een generalist. Podcasts, social media als LinkedIn en Twitter, NPO Start en Plus, Spotify, Netflix en Videoland voor The Handmaid’s Tale. Afwisseling in luchtigheid en diepgang vind ik fijn.