Maak nieuwe producten Alexa-proof

5 april 2017, 05:00

In een eerder artikel in deze serie zoomden we in op Amazon Echo, een intelligente speaker met voice assistant Alexa. We beschreven waarom 2017 het jaar van voice-first-devices wordt, en ook zagen we dat het opbouwen van een database met Alexa Skills in Duitsland nog maar langzaam op gang komt. In dit artikel bekijken we de nieuwe mogelijkheden die Amazon Echo biedt. Waartoe is Alexa in staat? En hoe reageert de markt op die kansen?

Populaire taken van Alexa

Laten we allereerst eens kijken hoe gebruikers Alexa op dit moment benutten. Onderzoek van Voicelab laat zien dat bijna de helft van de mensen met een voice-firstdevice het apparaat gebruikt om muziek en audioboeken af te spelen. Ongeveer een derde van de gebruikers laat de apparaten smart home gadgets aansturen of games en entertainment activeren. Daarnaast laat één op de vier gebruikers Alexa (of Google Home) het laatste nieuws voorlezen en podcasts afspelen.

Deze gebruikscijfers komen grotendeels overeen met de drie typen Alexa Skills die Amazon definieert:

  • Smart Home Skills: functies om smart home devices mee aan te sturen. Bijvoorbeeld: “Alexa, turn off the living room light.”
  • Flash Briefing Skills: functies waarmee je Alexa content kunt laten voorlezen. Bijvoorbeeld: “Alexa, what’s on the news?”
  • Custom Skills: functies waarmee interacties met andere systemen ontwikkeld kunnen worden. Bijvoorbeeld: “Alexa, order me a pizza funghi at Domino’s.”

Alexa-integrated en -enabled producten

Met Alexa Voice Service (AVS) is het mogelijk om Alexa’s stem te integreren in een bestaand product met speaker, microfoon en internetverbinding. Die producten zijn dan Alexa-integrated. Daarnaast zijn er ook Alexa-enabled producten. Met een combinatie van AVS en de Alexa Skills Kit (ASK), kunnen smart home devices met Alexa communiceren zonder haar stem te integreren in het product zelf. Via een API kan Alexa die apparaten aansturen of maakt ze gebruik van de data van bestaande producten of diensten.

Amerika kent inmiddels een flink aantal voorbeelden waarbij Alexa integrated of enabled is, met als resultaat een hele reeks innovatieve user experiences. Hieronder een aantal voorbeelden.

Alexa in actie

Ford heeft Alexa geïntegreerd in al haar elektrische modellen die in 2017 de fabriek uitrollen. Bezitters van een elektrische Ford kunnen met Alexa vanuit huis hun auto starten, op slot doen, de bandenspanning checken en controleren of de auto is opgeladen. Ford werkt daarnaast aan het toevoegen van Alexa in al haar auto’s. Je kunt Alexa dan auto-gerelateerde opdrachten geven via het in-car entertainmentsystem, maar je kunt bijvoorbeeld ook dingen toevoegen aan je agenda of boodschappenlijstje.

Ford is overigens niet de enige autofabrikant die hier mee bezig is. Ook BMW, Volvo en Volkswagen hebben Alexa in hun apps geïntegreerd. Geen van allen zijn op dit moment echter beschikbaar in Nederland.

Een voorbeeld van een Alexa-enabled device is de POWERbot VR7000, een robotstofzuiger van Samsung. Bij het uitspreken van de zin ‘Alexa, start the Samsung robot vacuum now’ gaat de stofzuiger meteen aan de slag. Ziet de vloer er weer schoon uit, dan hoef je slechts te zeggen: ‘Alexa, ask Samsung to return robotic vac to charger doc.’

Ook vanuit de financiële wereld wordt met veel interesse gekeken naar de mogelijkheden van Alexa. Capital One is een samenwerking met Amazon aangegaan waardoor het mogelijk is om je creditcardgegevens te controleren of een rekening te betalen met Alexa. In plaats van online bankieren via je desktop, smartphone of tablet, kun je voortaan Alexa vragen naar de informatie die je nodig hebt.

Modemerk Guess doet ook mee in de Alexa-movement. Zij komen met de Guess Connect, een smartwatch die de klassieke look van een analoog horloge behoudt en daardoor niet te vergelijken is met de bekende smartwatches van Apple en Samsung. Maar ondertussen is Alexa wel in het horloge geïntegreerd via een verbinding met je telefoon. Waar je dus ook bent, je kunt Alexa altijd vragen om de dichtstbijzijnde pinautomaat of tankstation.

Onder de bedrijven die samenwerken met Amazon valt ook LG, dat klanten met haar producten een ‘full Alexa experience’ wil geven. Daarom hebben ze een voice-first koelkast (de Smart InstaView) gelanceerd waarin Alexa Voice Service geïntegreerd is. Met de koelkast heb je toegang tot een intelligente personal assistant die je kan helpen met recepten zoeken en het opstellen van je boodschappenlijstje. Daarnaast kan de koelkast daadwerkelijk boodschappen bestellen bij Amazon.

Nederland al Alexa-proof?

In Amerika worden de vele kansen die Alexa biedt dus al met beide handen aangegrepen. Ook in Nederland zien we hoe bedrijven beginnen na te denken over hoe ze hun producten Alexa-proof kunnen krijgen. Zo organiseerde de Oxyma Group eind februari een hackathon waarbij specialisten vanuit omnichannel marketing, social media, search engine marketing en mobile marketing samenkwamen. aFrogleap, onderdeel van de Oxyma Group, werkte mee aan het concept ‘What’s for dinner?’ waarbij je Alexa om maaltijd-inspiratie kan vragen. Alexa werd bij dit experiment gekoppeld aan een recepten-API die een gerecht kiest op basis van producten die met voice zijn toegevoegd aan de virtuele voorraadlijst van een koelkast. Daarbij houdt Alexa ook rekening met welke producten in de koelkast als eerste hun houdbaarheidsdatum overschrijden.

De voorbeelden spreken voor zich: Alexa zorgt voor geweldige business opportunities. Amazon’s technologie biedt ruimte voor verrassende productinnovaties, maakt het mogelijk om informatie op een andere manier te consumeren en zorgt ervoor dat apparaten met voice control tot leven komen in smart homes. Alexa biedt een scala aan mogelijkheden en kansen waar je als merk of bedrijf eigenlijk niet omheen kan.

Teken de petitie!

Het begint bij veel marketeers en creatieven dus te kriebelen: we willen aan de slag met Alexa. Laten we ons daarom verenigen en een gezamenlijk signaal sturen richting Amazon: Let’s give Alexa a Dutch voice! We want to welcome Alexa in the Netherlands! Teken hier de petitie en zorg dat Amazon Nederland bovenaan de lijst zet in het releaseschema voor Amazon Echo!

Dit artikel is onderdeel van de serie Alexa, the voice of Holland. In het volgende artikel beschrijven we ervaringen met Alexa vanuit meerdere interessante gebruikersperspectieven. Voor welke doelgroepen is Alexa interessant? En hoe gebruiken mensen uit verschillende leeftijdscategoriën Alexa?

Daantje van Gent
Sr. Creatief Strateeg bij aFrogleap

Daantje van Gent is sr. creatief strateeg bij aFrogleap, een product agency dat innovatieve user experiences ontwikkelt. Daantje vertaalt de laatste technologische ontwikkelingen naar strategieën en concepten die de gebruiker centraal stellen. Heb je een idee? Begin klein, valideer je idee bij eindgebruikers en ga dan pas ontwikkelen. Product Design Sprints zijn hier ideaal voor!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!