Luister, faciliteer en start de dialoog

7 mei 2005, 17:47

Bij ons op de hoek wordt binnenkort gestart met de bouw van een appartementencomplex. Dit weekend liep ik samen met mijn dochter van 7 jaar langs het bouwterrein waar inmiddels een groot billboard is geplaatst met een fraaie tekening van hoe het gaat worden. “Wordt best mooi” zei ik tegen mijn dochter waarop ze antwoorde “papa, je weet toch dat ze de foto’s altijd mooier maken dan in het echt.”

Daar sta je dan als marketeer, zelfs kinderen geloven je niet meer. Uit diverse onderzoeken blijkt dan ook dat consumenten advertenties nauwelijks nog serieus nemen. Desondanks worden er jaarlijks miljarden besteed aan het bedenken, produceren en verspreiden van zinloze advertenties.

Wanneer gaan marketeers en adverteerders nu eens inzien dat we in een nieuw tijdperk zijn aangekomen. Een tijdperk waarin de consument niet alles meer klakkeloos aanneemt en vooral vertrouwd op de mening van anderen (familie, vrienden en kennissen).

Vertrouwen van consument in advertenties (Bron: Forrester Research, januari 2005)

Betekent dit het einde van traditioneel adverteren? Absoluut niet! We zullen ook de komende jaren tv, radio en print nodig hebben om naamsbekendheid te kunnen opbouwen. Maar het imago en de voorkeurspositie zal op een andere manier worden gerealiseerd. Internet zal daarin een steeds belangrijke rol gaan spelen. Vrees alleen dat de meeste marketeers en adverteerders internet op dezelfde manier gaan inzetten als de traditionele media

Zie: WOMMA SUMMIT 2005

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!