Lonsdale Belgie stopt

15 april 2005, 04:00

Terwijl de Nederlandse importeur van Lonsdale kleding recent een anti-racisme site opende, gooit de vertegenwoordiger in Belgie de kleding in de uitverkoop en stopt ermee.

Tien jaar geleden, toen Lonsdale in Belgi? begon, was het een lucratieve business met een jaarlijkse omzet van 1,2 miljoen euro. Lonsdale stond voor kwaliteit doordat het merk verweven was met de bokssport. In campagnes werd het merk door donkere en blanke mensen gepromoot. Momenteel is Lonsdale in Itali? derde merknaam en is de vraag daar nog steeds groot. Maar in Duitsland, Nederland en Belgi? is het helemaal gedaan met het merk.

De Lonsdale-importeur van Nederland, Ronald Krijger, heeft er nog alle vertrouwen in dat het nog goed komt met het imago van Lonsdale. Ondanks de omzetdaling van tientallen procenten het afgelopen jaar, kiest hij toch voor de tegenaanval. Zo wordt op de website www.lonsdalelovesallcolours.nl nog eens duidelijk uitgelegd waar het merk voor staat en heeft de kledingproducent zich ook aangesloten bij tal van antiracisme-initiatieven.

Positieve draai.

Krijger heeft bekende Nederlanders bereid gevonden de kleding te dragen om een tegengeluid te laten horen. Zo loopt discjockey Giel Beelen in Lonsdale en is SP-politica Krista van Velzen in Lonsdale in de Tweede Kamer verschenen. ‘Het begint op een kentering te lijken,’ zegt Krijger optimistisch. ‘Als nu ook nog eens alle allochtonen in Londsdale gaan lopen, is er niets meer aan de hand. Misschien moeten we Lonsdale hoofddoekjes maken.’ Krijger gaat deze week met een reclamebureau rond de tafel zitten om te kijken hoe ze het imago van Lonsdale weer een positieve draai te geven.

‘t zal je maar gebeuren dat je zorgvuldig opgebouwde merk op deze wijze (bijna) ten gronde gaat. Hopelijk pakt de blogosphere de berichtgeving goed op en kunnen we een ommekeer te weeg te brengen.

bron: Zibb

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!