Lights, camera, ACTION!
Zet je doelgroep aan tot actie met behulp met het REAN-model en online video
Hoe zorg je er voor dat consumenten jouw producten of diensten aanschaffen? Hoe verleid je ze tot het overgaan tot daadwerkelijke actie?
Het in 2006 ontwikkelde “REAN-model” biedt inzichten. Het REAN-model suggereert dat er vier stappen zijn in het (aankoop)process van een klant: Reach, Engage, Activate en Nurture. Eerst moet je de aandacht van de klant zien te krijgen. Hierna kan je door middel van interactie die aandacht vast houden en de klant motiveren om een bepaalde actie te ondernemen, zoals het aankopen van een product of bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief. Hierna is het belangrijk om de prille relatie te onderhouden en te versterken, zodat de klant vaker terug komt en meerdere aankopen doet.
Tijdens al deze stappen kunnen online video’s gebruikt worden. Steeds meer Nederlanders bekijken video’s op hun telefoon, tablet of computer en delen interessante of amusante filmpjes via de sociale media. Video’s bieden dus een kans om op een aantrekkelijke wijze de aandacht te trekken en bieden daarnaast de mogelijkheid tot interactie. Met een video kan je de spotlight op jouw producten en services richten. Door in of naast de player een opvallende button, die uitnodigt tot een specifieke actie, te plaatsen (Call To Action) kan de klant gemotiveerd worden om met een klik die actie te ondernemen. Een op maat gemaakt videoplatform biedt de mogelijkheid dit goed in te richten. De laatste stap is dan om de relatie te onderhouden. Door middel van video testimonials, video’s waarin klanten zelf uitleggen wat ze vinden van een bepaalde product of service, kun je de huidige klanten beter binden aan jouw bedrijf en de aandacht trekken van nieuwe klanten. Daarnaast biedt een online video platform de mogelijkheid om de interactie en hoeveelheid aandacht te monitoren: hoeveel mensen hebben de video bekeken en voor hoelang? Hoe vaak is de video gedeeld en in welke regio’s? Et cetera.
Ik hoop dat dit model je helpt met het bereiken van je klanten door middel van video om ze te verleiden tot interactie, zodat ze overgaan tot ACTIE! Bedenk je dat aan een effectieve video altijd een goede strategie ten grondslag ligt en dat nadenken over het hoe en waarom van video kan leiden tot betere resultaten.
GESCHREVEN IN SAMENWERKING MET ASTRID GEERLINGS