‘Liever een anonieme kaart dan spannende lingerie’

Liever een kaart dan lingerie, Valentijnsdag populairder onder jongeren.

9 februari 2024, 14:00 1828 x gelezen

Ruim 8 op de 10 mensen ontvangt liever een kaartje dan chocolade, rozen of lingerie voor Valentijnsdag. Mannen vinden het éxtra leuk als dat kaartje van een anonieme geliefde komt.

Dat blijkt uit onderzoek dat PostNL deze maand door marktonderzoeksbureau Factsnapp liet uitvoeren onder ruim 500 Nederlanders. Valentijnsdag blijkt vooral populair onder de jongere generaties. Maar liefst 86% van hen geeft aan het leuk te vinden om een kaart te krijgen op Valentijnsdag. Opvallend is dat mensen die in het digitale tijdperk opgroeiden een romantische handgeschreven valentijnskaart extra weten te waarderen. Een kaart als valentijnsverrassing is hiermee populairder dan chocolade (75%), bloemen/rozen (79%), een appje (68%) of lingerie (37%).

Glitters
De meeste mensen sturen een valentijnsboodschap om attent te zijn of om iemand de liefde te verklaren. De oudere doelgroep doet dit ook om iemand een steuntje in de rug te geven. Slechts één op de vijf mensen verwacht valentijnspost te krijgen, maar toch leegt bijna de helft op Valentijnsdag zeker de brievenbus.

Willeke, postbezorger in Zeeland: ‘In deze week zijn mijn posttassen voller dan andere dagen. Er zitten meer brievenbuspakjes bij en ik word helemaal blij van post die onmiskenbaar een liefdesboodschap bevat. Ik zie dat aan de hartjes op een envelop of omdat er glitters achterblijven in mijn tas.’

Anoniem
Iets meer dan de helft van de mensen die van plan is om een valentijnskaart te sturen, zet er een naam onder. Maar doe dat vooral niet naar je liefde in een single huishouden. Ruim een kwart van hen vindt het namelijk leuker om een anonieme boodschap te ontvangen.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!