Laurus verrast
Schreef ik gisteren nog dat onder codenaam ‘Nekslag’ bij Albert Heijn volgende maand de derde grote ronde van prijsverlagingen zou worden ingeluid. Vandaag ontkent AH dat er komende maand een nieuwe ronde van start gaat in de supermarktoorlog. “Wat in het najaar nog op stapel staat, daar zeggen we niets over. We blijven doorgaan met de herpositionering van Albert Heijn”, aldus de woordvoerder.
Supermarktanalist Gerard Rutte reageerde bij BN op de berichtgeving. Hij denkt dat AH de presentatie in de winkel gaat veranderen, zo valt te horen in het interview(mp3) en te lezen op Gerard zijn weblog. Ondanks het feit dat AH net zo goedkoop is als de rest, zorgt het massale assortiment er voor dat de consument dit nog steeds niet ziet. Juist de goedkope(re) producten zal AH daarom prominenter presenteren. Laurus doet er volgens Rutte verstandig aan een eventuele prijsverlaging niet te volgen, aangezien de consument echt niet meer gaat lopen voor een paar dubbeltjes.
Laurus verlaagt de prijzen.
Vervolgens kwam Laurus vanmiddag met een verrassing; Morgen verlaagt Super de Boer de vaste prijs van meer dan 600 A-merkproducten. Het betreft veelgekochte familieboodschappen, die door gezinnen dagelijks en in grote hoeveelheden geconsumeerd worden. De prijsverlagingen, die tot 30 procent kunnen oplopen, passen in de reeks prijsverlagingen die Super de Boer de afgelopen periode heeft doorgevoerd. En daarnaast start Super de Boer vanaf maandag 29 augustus naast de nu aangekondigde vaste-prijsverlagingen tevens een hard actieprogramma met advertenties in landelijke media, waarin 2=1 acties de boventoon zullen voeren.
Toch een nieuwe ronde in de supermarktoorlog?