Kunnen corporate weblogs IBM redden?

14 mei 2005, 18:35

Vorige week werd bekend dat IBM wereldwijd 10.000 tot 13.000 banen gaat schrappen, waarvan de meeste in Europa. IBM had te maken met slechte kwartaalcijfers en wil met de reorganisatie de efficientie verbeteren, de klantgerichte activiteiten versterken en de mogelijkheden in markten met hoge groei benutten aldus de diverse persberichten.

Het zal duidelijk zijn dat IBM met deze reorganisatie zich bij werknemers en (potentiele) klanten niet geliefd maakt. Om het negatieve beeld te veranderen en de produkten van IBM beter onder de aandacht te brengen, neemt het bedrijf een opmerkelijke stap:

Early next week IBM will introduce the largest ever corporate blogging initiative in a bid to encourage any of its 130,000 staff to become online evangelists for the company.

Als het ze lukt om een groot deel van de medewerkers aan het bloggen te krijgen dan kon dat wel eens een enorme impact hebben op de advertentie en marketingkosten. Deze kostenbesparing moet uiteindelijk leiden tot minder ontslagen aldus Jim Finn, verant-woordelijk voor het weblogproject bij IBM. Vraag me wel af hoe hij denkt 130.000 bloggende medewerkers onder controle te houden.

Bron: SiliconValleyWatcher

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Kasper Katje

    En vervolgens heeeeeeeeeeeeeeel snel offline halen wanneer die mensen toch de laan uit gestuurd worden want anders…


    14 mei 2005 om 21:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief