Krijgt jouw bedrijf net zoveel fans als Lionel Messi?

9 februari 2013, 09:07

Ontdek wat jouw bedrijf kan leren van de topvoetballer

Meer klanten krijgen. Je onderscheiden van anderen. Voor veel ondernemers, bedrijven en zelfstandigen is het een lastige uitdaging. Hoe pak je het aan? Moet je uniek zijn? Welnee! Waarom niet? Ontdek wat jij kunt leren van de voetballer Lionel Messi om volop fans te krijgen.

Uitgelaten

Afgelopen woensdag was het weer raak. Een uitgelaten fan trotseerde alle beveiligingen en rende het voetbalveld op. Om z'n idiool, Lionell Messi, even persoonlijk aan te raken. Het overkomt de beroemde voetballer steeds weer. Overal waar hij is, willen z'n fans hem zien, spreken of aanraken.

Het leuke is: als ondernemer kun jij veel van Lionell Messi leren. En dan heb ik het niet over z'n traptechniek of doelpunten-instinct, maar over iets heel anders. Wat kun jij leren van deze topvoetballer? Messi kan je helpen om jouw grootste marketingprobleem op te lossen. Hoe zit dat?

Veel ondernemers en zelfstandigen die ik spreek worstelen met hun zichtbaarheid en marketing. “Ik wil graag veel meer klanten, maar hoe gaan zij voor mij kiezen?” Dat is een vraag die ik regelmatig krijg. Veel ondernemers gaan dan op zoek naar unieke eigenschappen: ik moet de enige zijn die voor zo'n lage prijs werkt (funest voor je business!). Of: ik moet me richten op een unieke doelgroep die niemand anders bedient. Ook dat is helemaal niet nodig.

Uniek? Welnee!

Messi laat je zien dat het ook anders kan. Want is Messi uniek? Welnee! Hij doet een sport die miljoenen jongetjes wereldwijd beoefenen. Toch verdient Messi een topsalaris en al die andere jongetjes niet. Hoe kan dat? Heel eenvoudig: omdat Messi heel goed is. Hij is niet uniek, hij is niet de enige voetballer. Hij is zeker niet de goedkoopste. Maar hij is wel steengoed. Daarom heeft hij zoveel fans. En jij nog niet.

Het goede nieuws: jij kunt ook meer fans krijgen. Met je bedrijf. Focus niet langer op 'uniek zijn' of de laagste prijs bieden. Maar ga je focussen op je talent. Wat kun jij goed? Waar krijg je nu al fans mee in je bedrijf? Dat is waar jij groot mee kunt worden. Waar je bedrijf mee gaat groeien. Mits je de goede stappen zet.

Ga je talent nog verder vergroten. Blijf oefenen. Niet op wat je niet kunt, maar op je talent. Messi traint niet op zijn zangtalent of op danspasjes, maar op z'n traptechniek en z'n snelheid. De dingen die hij nu al goed kan. Dat kun jij ook. Blijf focussen op je talent. Op de dingen waar je nu al fans mee krijgt. Zodat jij daarin de allerbeste wordt. Dan weten je fans je bedrijf te vinden. Net zoals bij Lionell Messi.

Credits afbeelding: prettyfriendship (CC)

Ellen de Lange-Ros
Directeur/eigenaar bij Faxion & Zacht Werken

Dr. Ir. Ellen de Lange-Ros is business coach en auteur. Ze helpt slimme, creatieve en hoogbegaafde zzp-ers om sneller te groeien met zacht werken. Ze schreef de serie businessromans 'Een zaak van...', waarvan de eerste hoofdstukken gratis op haar website zijn te downloaden.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Peter

    Dus Lionel Messi is niet uniek omdat er duizenden andere voetballers zijn? 😉 Voetbaltechnisch gecombineerd met snelheid is er geen andere voetballer die ooit hetzelfde heeft bereikt. Verder ben ik het helemaal eens met de uitspraak; doen waar je goed in bent! Leuk artikel!


    9 februari 2013 om 12:36
    gilles

    hallo ik heet gilles ik heb nog geen bedrijf maar ik wil graag en bedrijf om mensen te loken maar ik weet niet hoe ik hoop

    dat u mij kan helpen het is voor mij later in toekomst dank uw

    van de beste heer gilles


    10 februari 2013 om 11:43
    jaapgrolleman

    Was hier nou een heel artikel voor nodig?


    10 februari 2013 om 13:11
    Paul

    Sorry, maar wat een non-artikel is dit. Werkt vast prima op de zoekwoorden in Google, maar heeft 0 inhoud helaas. Gemiste kans!


    10 februari 2013 om 13:22
    Bas Brand

    Ik was benieuwd waar deze voetbal vergelijking heen ging. Nou daar komt ie: een aftrap over de zijlijn.


    10 februari 2013 om 15:40
    EllenFaxion

    @Jaap, Paul en Bas: dit was niet bedoeld als een diep inhoudelijk kennisartikel, maar meer als een column. Misschien moeten we dat voortaan beter in de inleiding laten zien. Of ik moet natuurlijk betere columns gaan schrijven, dat kan ook.

    @Peter: Ik merk vaak dat de bedrijven en ondernemers die ik adviseer op zoek zijn naar iets ‘unieks dat nog niemand doet’. Dan gebruik ik vaak het Messi-voorbeeld: hij doet iets dat heel veel mensen doen (voetballen), maar hij is uniek in z’n uitvoering. Niet omdat hij de enige is die deze sport doet. Voor veel ondernemers is dat een eye-opener. Je heeft niet de enige te zijn in jouw vak/onderwerp, het is geen punt dat er duizenden zijn die hetzelfde doen als jij. Als je maar zo goed wordt, dat jij fans trekt.


    12 februari 2013 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!