Krantensites genieten van stijging online advertentiemarkt, maar televisiesites hebben nog niet alle
De websites van kranten en televisiestations in de Verenigde Staten genieten het meest van de stijging van de online advertentiebesteding het voorbije jaar, aldus een onderzoek van Borrell Associates.
Het onderzoekbureau ondervroeg 711 dagbladen en tv stations in de VS naar hun internet gerelateerde uitgave, inkomsten en budgetprojecties. Daaruit blijkt dat dagbladen meer succes hebben in het handhaven van de rendabiliteit van hun sites, maar dat sites van televisiezenders nog niet al hun troeven hebben uitgespeeld. Het zijn vooral de zogenaamde ?classifieds?, de kleine rubriekadvertenties die voor een groot deel de online inkomsten uitmaken van kranten. De sites van televisiestations hebben maar heel recent de ?classifieds? ontdekt en werken eraan om hun achterstand goed te maken.
Van de onderzochte sites was 58 procent vorig jaar rendabel, voor de dagbladen alleen was dat zelfs 83 procent. Opmerkelijk daarbij was dat Borrell vaststelde dat hoe hoger de oplage van de krant hoe hoger ook de gemiddelde opbrengst van de website die 17,7 dollar per gedrukt exemplaar bedroeg. Voor dagbladen met een oplage boven de 200.000 exemplaren liep dit bedrag op tot 27,1 dollar.
De executive summary van dit rapport kan u gratis aanvragen bij het onderzoeksbureau: