KPI’s: wat bedrijven kunnen leren van de zorg
De KPI-basics
De belangrijkste les die je als organisatie van de werkwijze in de zorg kan leren, is dat ook bedrijven vitale functies hebben. De KPI’s. Net als bij de vitale functies zijn er waardes waar deze aan moeten voldoen en moet je regelmatig checken of er geen afwijkingen zijn die het voortbestaan kunnen bedreigen.
Je voelt jezelf niet zo goed, maar weet eigenlijk niet precies waarom niet. Op een dag besluit je toch maar eens naar de huisarts te gaan. Deze verwijst je na een kort gesprekje met spoed door naar het ziekenhuis, waar een chirurg je plaatselijk verdooft en begint te snijden in je been. Bedenk eens hoe je hierop zou reageren? In dit verhaal gaat iets helemaal niet goed. Er mist iets.
Als je bij de huisarts komt, zal deze namelijk starten met een gesprekje. Dit is niet zomaar een gesprekje, maar een ‘anamnese’. Heel gericht vraagt de huisarts naar je voorgeschiedenis, een beschrijving van je ziektebeeld, stelt systematische vragen en meet je lichaamsfuncties om zo een diagnose te kunnen stellen. De huisarts kijkt hierbij of er afwijkingen zijn in bloeddruk, ademhaling, circulatie, bewustzijn of temperatuur. Naast huisarts werken SEH, ambulance, brandweer en defensie ook met deze methodiek. Dit heet de ABCDE-methodiek. (Airways, Breathing, Circulation, Disability, Exposure) en maakt gebruik van een ’treat first what kills first’-principe.
“Een dokter maakt gebruik van het ’treat first what kills first’-principe”
Het bedrijfsleven kijkt vaak anders naar zaken. De waan van de dag, mails wegwerken, of dat ene project dat er al zolang ligt. Mensen ‘moeten’ de administratie nog doen en vertrouwen op hun gut feeling. Ze verliezen daarbij zaken als strategie, doelen, data en zelfs klanten uit het oog.
KPI’s
De belangrijkste les die het bedrijfsleven van de ABCDE-methode moet en kan leren, is dat ook bedrijven vitale functies hebben. Alleen heten die anders, namelijk KPI’s. Net als bij de vitale functies zijn er waardes waar deze aan moeten voldoen en moet regelmatig worden gekeken of er geen afwijkingen zijn die het voortbestaan kunnen bedreigen.
De website is zo’n vitaal onderdeel van je organisatie. Je krijgt klanten, leads, aankopen, bezoekers die alleen komen kijken of bezoekers die graag willen lezen wat je met ze deelt. Al dit bezoek levert een schat aan informatie. Deze cijfers vertellen hoe het bedrijf ervoor staat, hoe klanten de website zien en waar ze tegenaan lopen. De data voorspellen het succes van komend jaar, en de uitdagingen die aangepakt moeten worden.
“De website is een vitaal onderdeel van je organisatie”
Des te opvallender is het dat als het om de websitecijfers gaat, er opvallend weinig MKB-bedrijven zijn die kunnen vertellen wat er op de website is gebeurd. En dat terwijl juist deze data enorm waardevol is. Grotere bedrijven hebben hiervoor complete afdelingen, houden deze data nauwlettend in de gaten en grijpen direct in als zaken niet op koers liggen.
In deze blog vertellen we wat je nodig hebt om de online KPI’s in kaart te brengen en waarom het van vitaal belang is voor kleine en grote bedrijven.
Online KPI’s draaien om doelen
Online KPI’s zijn de hartslag van de online doelen. Voordat we KPI’s kunnen bijhouden, hebben we dus onze doelen nodig. Een doel is niet moeilijker dan wat je wanneer bereikt wilt hebben.
Bedrijven kiezen voor de ‘wanneer’ vaak voor een kalenderjaar of kwartalen (Q1 t/m Q4). Om doelen goed vorm te geven, starten we met een gewenst eindresultaat. Groot denken is goed, maar realistisch zijn belangrijker. Als je afgelopen jaar vijftienduizend websitebezoeken hebt ontvangen, is honderdduizend bezoeken dit jaar zonder ingrijpende veranderingen niet realistisch. Met de juiste aanpak moet 36.000 bezoeken (honderd per dag) realistisch haalbaar zijn. Dit is dus ambitieus, maar realistisch doel.
“KPI’s zijn de hartslag van de online doelen”
Een simpel voorbeeld van online doelen voor je bedrijf:
In 2020 willen we:
• 36.000 websitebezoeken
• 25.000 unieke bezoekers
Per kanaal willen we:
• 13.000 bezoekers via zoekmachines
• 7.000 via advertenties
• 6.000 via social media
• 4.000 via direct verkeer
• 4.000 via nieuwsbrieven
• 2.000 via links van andere sites
Heel simpel gedacht stellen we voor de zoekmachines nu 13.000 / 12 = 1.083 bezoeken per maand via zoekmachines. Maar die vlieger gaat niet op. Zoekmachineverkeer zal namelijk per maand toe gaan nemen, als we hieraan werken. Om te voorkomen dat we de ene maand dit cijfer verdubbelen en de volgende maand het doel niet halen, willen we een goede verdeling over het jaar heen maken.
Gemiddeld bezoek per maand per branche
Iedere branche heeft hierin een eigen verdeling. Zo zal een bedrijf dat zwembaden verkoopt minder bezoeken krijgen in de koude maanden en meer in de warme maanden. Kijk je naar historische data, dan kun je deze verdeling direct inzichtelijk maken, en zo hele specifieke maandtargets in gaan stellen.
“De arts schrijft geen hartmedicijn voor wegens koorts”
Uitgaande van historische data, weten we dat als we dit iedere maand in kaart brengen, we inzichtelijk krijgen welke kanalen achter lopen op target, en welke kanalen juist heel goed lopen. En daarmee weten we dus precies in welke kanalen we moeten investeren.
Ter vergelijking; de arts schrijft geen hartmedicijn voor wegens koorts.
Bijhouden van KPI’s met een dashboard
Er zijn een groot aantal KPI-softwareoplossingen, waarmee je prachtige dashboards creëert. Maar ook Excel doet prima dienst. In de Excel-lijst hou je bij hoe je de afgelopen maand gepresteerd hebt. Ook Google Analytics helpt om alles van de afgelopen jaren (de historische data) in kaart te brengen. Zoals eerder aangegeven ontstaan er interessante patronen als we de KPI’s inzichtelijk maken. Aan de hand van deze patronen kunnen we voorspellen wat de komende maanden gaat gebeuren op de website. Belangrijker is dat deze KPI’s gebruikt worden om je online activiteiten, online marketing en omzet te gaan sturen.
KPI’s grafisch weergeven
De data die je noteert, bestaat uit cijfers. Cijfers kunnen voor sommigen onder ons direct duidelijk zijn. Maar voor de meesten van ons geldt dat een grafiekje het verhaal veel duidelijker maakt. Door de cijfers van het jaar te koppelen aan een grafiek, heb je perfect en snel in beeld welke kanalen je aandacht nodig hebben.
De vitale functies
Neem uit deze blog mee dat het meten van de vitale functies van je website geen luxe is. Om goed te ondernemen is de website nu eenmaal een zeer belangrijk onderdeel van je organisatie. Met KPI’s krijg je grip op je doelen, en je online ondernemerschap.