Kirsten Andres: ‘Ik erger me aan de slechte naam die marketing soms heeft’

28 augustus 2020, 13:00

Interview met de NIMA-directeur

Kirsten Andres, directeur van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), ziet uit naar NIMA Marketing Week, dat aanstaande dinsdag 1 september losbarst. Aan de voorbereidingen zal het niet liggen. “Het is bij ons veiliger dan in de supermarkt om de hoek.”

Digitalisering

“Bij NIMA zijn we lekker op dreef met digitalisering, de vaart zit er goed in. Dat varieert van examens en classes die goed doorlopen online tot onze eigen digitalisering en marketing automation, zodat we straks in staat zijn om datagedreven te werken en doelgroep beter kunnen bedienen.

Veilig

“Op het moment zetten we de laatste puntjes op de NIMA Marketing Week, volgende week in DeFabrique in Utrecht. Het was dit jaar een puzzel om het evenement toch door te laten gaan, maar we hebben een mooi vol programma weten neer te zetten. Door de spreiding over zes dagdelen, om zodoende grote aantallen te voorkomen, is dat gelukt. Het brengt natuurlijk wel extra werk met zich mee en dan zijn er nog alle maatregelen die zijn getroffen om het evenement veilig te kunnen organiseren. Maar ook dat is gelukt; ik denk dat onze maatregelen beter zijn dan die van de supermarkt om de hoek. Tot aanstaande dinsdag zal het wel spannend blijven of we het aantal deelnemers halen waarop we hebben gerekend. Daarom hierbij nog een oproep: twijfel je nog, kom dan wel. De 1,5 meter afstand-regel is meer dan gegarandeerd en ik nodig je van harte uit om samen kennis en ervaringen te delen in deze rare tijden.”

Gewoon doorgaan

“Bij NIMA is sinds dag één van de coronacrisis ons motto: zoveel mogelijk gewoon doorgaan. Dat betekent dat examens gewoon vanuit huis doorgingen en mondelinge examens werden ingeregeld via Teams en Zoom. Maar zoals veel andere organisaties zagen wij het afgelopen half jaar ook de omzet zakken, waarbij we het geluk hebben dat we een beroepsvereniging zijn en geen winstoogmerk hebben.

“Voor komend jaar zijn we realistisch: het zal een moeilijk jaar worden”

Voor komend jaar zijn we realistisch: het zal een moeilijk jaar worden. Toch ben ik ook optimistisch: de laatste gesprekken met onze opleiders laten zien dat een erkend diploma in deze tijden extra aantrekkelijk is en daar hebben wij als NIMA profijt van.”

Alledaags

“Ik ben helemaal weg van The Good Roll. Zo slim om juist zoiets alledaags als wc-papier echt duurzaam te maken en als het ware terug te geven aan de samenleving. De marketing is ook nog eens met mooi design en humor uitgevoerd. Hoe good wil je het hebben? Voor mij is dat goede marketing, dus waar people, planet maar ook profit samengaan.”

Herkenbaar

“De campagnes van Zeeman vind ik erg goed. Ze zijn er in geslaagd om het alledaagse en herkenbare te koppelen aan het merk, waardoor het nu weer okay is om daar te kopen. Echt supergoede merkbouw.”

Merkdenker

“Ik vind Marc van Eck een goede marketeer. Hij heeft voor mij wat marketing zou moeten zijn en bezit alle p’s van marketing. Hij is resultaatgericht, een echte merkdenker en snapt dat het bij een bedrijf om alle stakeholders draait. Van klant tot collega tot alles daaromheen.”

Verleiding

“Ik erger me aan de slechte naam die marketing soms heeft: het imago van misleiding. Dat je met marketing iets aangesmeerd krijgt dat je niet nodig hebt, dat het een trucje is. Marketing is juist waardevol. Voor mij is marketing geen misleiding, maar verleiding.”

Lekker scherp

“Ik luister graag naar de Rauw-podcast van Ruud de Wild. Lekker scherpe interviews met vragen die je niet verwacht. Daarnaast luister ik naar Omdenken. Ik heb zelf twee pubers thuis en deze podcast houdt me als moeder altijd zo lekker een spiegel voor.”

“Het is mijn missie het marketingvak meer betekenis te geven”

Luchtig

“Ik lees graag Psychologie Magazine. Inhoudelijk, maar toch luchtig weergegeven. Altijd leuk om meer te weten over hoe onze geest werkt.”

Meer betekenis

“Marketing is een fascinerend en mooi vaak als álles op z’n plaats valt en waar het draait om het uitwisselen van waarde. Het is mijn missie om het marketingvak meer betekenis te geven, met relevantie en waarde voor de klant, maar ook de maatschappij. Met geld verdienen is niets mis, maar dat kan niet meer zonder rekening te houden met mens en milieu.”

Dit is een aflevering uit de MarketingTribune-rubriek ‘Mijn Marketing’ en verscheen eerder op de site van MarketingTribune.

Lucas Boon (1986) is een bevlogen journalist op het vlak van marketing en populaire cultuur. Sinds 2016 werkzaam op de burelen van MarketingTribune, waar hij voor zowel print als online schrijft, maar is ook regelmatig 'in het veld' te vinden. Platformmanager Bureaus en Content. Was jurylid voor Epica Awards en Grand Prix Content Marketing. Schreef hiervoor onder meer voor Vice, Partyscene en BNNVara.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Komal Rizvi

    Yes, I agree with your point about Strategic thinking is more important than having a strategy. Strategic thought is necessary for leaders because leadership is a responsible profession. Leaders focus on the management team on business.


    3 september 2020 om 08:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!