Kelvin Boerma (VEED) over de YouTube-business

30 april 2019, 13:00

Kelvin Boerma is mede-oprichter van Cinemates en VEED, maar beter bekend als vlogger Kalvijn. Hij heeft meer dan één miljoen abonnees op YouTube. Hoe ontwikkel je je van videomaker op een zolderkamer tot grote online programmamaker met een kantoor en personeel in Amsterdam? “De business is lucratief.”

In 2010 begon Boerma met een eigen YouTube-kanaal onder de naam TheKelVlog, wat later veranderde in het huidige Kalvijn. Hierop plaatst hij verschillende video’s die te maken hebben met komedie. In december 2018 had hij op dit kanaal ruim een miljoen abonnees. Boerma is een van de oprichters van VEED, samen met YouTubers Peter de Harder en Mert Ugurdiken en producenten Omar Kbiri, Jacqueline Vizee en Viola Welling. De naam VEED is een samenvoegsel van video en feed. In april 2015 organiseerden zij het eerste VEED Festival, waar ze verschillende awards weggeven aan YouTubers en andere online persoonlijkheden. In 2016 verschenen van VEED diverse tijdschriften in de winkels.

Zolderkamer

“In 2010 was ik twaalf jaar oud en was YouTube ook nog erg jong. Ik vond video’s maken leuk en ik zocht een platform om de beelden door te sturen naar familie en vrienden. Er waren verschillende aanbieders, maar YouTube had veruit het beste en stabielste systeem. Plotseling keken er mensen uit Limburg naar mijn video’s, terwijl ik zelf in Groningen woonde. In die tijd was ik enorm blij met mijn eerste abonnees en was ik echt onder de indruk dat honderd mensen mij volgden.”

“Het gaat niet per se om het aantal volgers, maar om briljant werk”

Hoe ziet het leven als YouTuber er tegenwoordig uit? “De business is inmiddels lucratief geworden en ik heb de ambitie om de kwaliteit van de video’s te verbeteren. Het gaat niet per se om het aantal volgers, maar ik wil dat mijn kijkers mijn werk briljant vinden.”

Kalvijn

Inmiddels werkt Boerma niet meer alleen. Hoe ziet het bedrijf eruit? “Mijn kantoor staat in Amsterdam en ik werk met ongeveer zes man aan het merk Kalvijn. Ik heb een hele goede creatieve producent en ik werk met twee managers die mij erg ontzorgen. Kalvijn is een echt merk geworden waar meerdere activiteiten onder hangen, zoals optredens, signeersessies en natuurlijk programma’s maken. Al die werkzaamheden worden in de goede banen geleid door mijn managers.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief