Jorn de Vries (Flitsmeister): “We zoeken groei buiten Nederland”
Jorn de Vries droomt ervan om met Flitsmeister de Duitse markt te veroveren. Soms gaan zijn nachtmerries over zelfsturende auto’s of wat er in Sillicon Valley achter de schermen kan worden bekokstoofd als concurrentie. Het doel is om binnen drie jaar van 1,2 miljoen naar 5 miljoen gebruikers te gaan. “Dat is een pittige maar in onze ogen ook reële doelstelling.”
Het gaat goed met Flitsmeister. De overheid gebruikt hun data om de doorstroming van verkeer te kunnen verbeteren. De Vries: “We gebruiken met name alle bewegingsdata van de gebruikers. Die monitoren wij en gebruiken we eigenlijk primair voor het genereren van file-informatie.” Het bedrijf begon ooit wat rebels, maar mag zich nu een volwaardig partner van Rijkswaterstaat noemen. “Het is ook wel heel gaaf dat we nu zo’n rol kunnen vervullen die uiteindelijk ook een stukje maatschappelijk bijdraagt.”
De verdienmodellen van Flitsmeister bestaan uit advertising, gps-data en traffic-management. De app kan ingezet worden als communicatiemateriaal om het verkeer te kunnen sturen. “Dat is ook het verdienmodel waar wij de grootste groei zien richting de toekomst. De verkeersproblematiek in Nederland blijft nog wel even aan.”
Eindeloze potentie
Duitsland staat hoog op het wensenlijstje. “Dat is een land waar we heel erg van dromen want daar is de potentie eindeloos als je het zo wil zeggen. Daar zijn zoveel mensen op de weg, daar kunnen we heel veel groei realiseren als we er voet aan de grond weten te krijgen.”
Of zelfsturende auto’s of partijen als Apple en Google roet in de toekomstplannen van Flitsmeister kunnen gooien, daar ligt hij weleens wakker van, maar De Vries heeft ook vertrouwen. “Data is heel belangrijk. Wat gebeurt er over twee, drie kilometer? Ik denk dat wij juist in die gedachtengang een hele belangrijke rol kunnen spelen, want wij beschikken over die data. Waar voertuigen stil staan, waar ongevallen zijn gebeurd, waar files ontstaan, wanneer er een ambulance wil passeren. Daar kunnen wij onze rol wel mee zeker stellen. Aan de andere kant denk ik ook wel eens: hoe gaaf is het dat we überhaupt die zorg moeten hebben, dat die partijen misschien met iets bezig zijn dat ons tot last zou kunnen zijn.”
“De verkeersproblematiek in Nederland blijft nog wel even, dus is dit een verdienmodel met groeipotentie”
Tijdens zijn studieperiode wordt Jorn de Vries door twee bekenden benaderd. Zij hebben de app Flitsmeister ontwikkeld, maar hebben behoefte aan commerciële expertise om deze aan de man te brengen. Jorn gaat de uitdaging aan en wordt aandeelhouder in het bedrijf. Het blijkt een gouden greep, want in relatief korte tijd weet hij samen met hen de onderneming uit de bouwen tot een grote naam in Nederland.
Dit komt vooral omdat hij, net zoals in zijn middelbare schooltijd, van iets wat hij ziet méér weet te maken. Daarnaast zet hij samenwerkingen op met alle commerciële radiozenders in Nederland. De gedachte hierachter is slim: de zenders mogen de verkeersinformatie van Flitsmeister gebruiken in ruil voor naamsbekendheid.