Jongerenonderzoek 2007 van Qrius

26 september 2007, 03:50

Jongerenonderzoek 2007 van Qrius Alweer voor de negende keer presenteerde Qrius gisteren het jongerenonderzoek. Peter Wiegman heeft op Mediaonderzoek.nl een uitgebreid verslag geschreven. Hieronder enkele (van zijn) hoofdpunten

Internet

Kinderen van 6 t/m 11 jaar maken minder gebruik van internet. Het percentage kinderen dat iedere dag gebruikt maakt van internet daalt van 28 procent in 2005 naar 18 procent in 2007. Als reden geeft Qrius (of Wiegman): ‘We hebben de indruk dat ouders bewuster omgaan met het internetgebruik van hun kinderen en dat meer zijn gaan reguleren en beperken. Het is een reactie op de publiciteit rond de veiligheid op internet.’

Ook bij oudere doelgroepen neemt het internetgebruik in vergelijking met 2005 af, vooral in de groep van 20-29 jaar. Verklaring: in 2005 kwam het chatten sterk op, wat leidde tot een hausse in het internetgebruik. Volgens Qrius zijn er sinds 2005 geen internettoepassingen bij gekomen die een piek in gebruik veroorzaken.

In de comments onder het stuk van Wiegman verbaast Gijsbregt Brouwer zich over de daling in het internetgebruik. Wiegman deed een check-up met STIR-cijfers, de daling lijkt te kloppen. Hoewel niet in de mate die Qrius ons wil doen geloven, maar toch. Ook Wiegman vindt de daling ‘opmerkelijk’.

Google best gewaardeerd

Kinderen en jongeren vinden Google de beste site. De groep van 6 t/m 11 jaar geeft Google gemiddeld een 8,0 als rapportcijfer, de groep van 12 t/m 14 jaar geeft Google een 8,9. Wikipedia neemt de tweede plaats in, de derde is voor YouTube. Ook Marktplaats en Nu.nl doen het goed.

Klimaat

83 procent van alle Nederlandse jongeren van 12 t/m 29 jaar vindt dat er snel maatregelen genomen moeten worden tegen de klimaatverandering. 85 procent van de jongens (die überhaupt een mening hebben over het kabinetsbeleid) vindt dat het huidige kabinet te weinig doet voor het klimaat. 54 procent van de jongeren vindt dat we over moeten schakelen op zonne-energie en windenergie. 26 procent vindt dat we onze manier van leven drastisch moeten veranderen. En, hoe dramatisch: ’89 procent van de jongeren zou het (heel) erg vinden als de ijsbeer uit zou sterven.’

Emigreren populair

25 procent van de jongeren overweegt om op kortere of langere termijn te emigreren. Een groot deel overweegt dat uit onvrede met de huidige Nederlandse situatie. Vooral omdat Nederlanders met weinig respect met elkaar om gaan, het onveilig is op straat en het overal steeds drukker wordt.

Inkomsten stijgen

De inkomsten van jongeren zijn de afgelopen twee jaar toegenomen. Met name de 15 t/m 19 jarigen gingen er sterk op vooruit, met 36 procent. Ook de 20-24 jarigen hebben meer te besteden (11 procent stijging).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Annet

    Kinderen dus minder vaak achter de computer en maatschappij kritischer. Dit lijkt me een mooie spiegel voor de ouders.


    26 september 2007 om 16:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief