Jobs, Gates en Powerpoint

9 november 2005, 06:22

Jobs, Gates en Powerpoint

Wie de afgelopen weken de introductie van de video iPod (door Steve Jobs, Apple) en Live! (Bill Gates, Microsoft) heeft gezien, weet wat ik bedoel met Jobs, Gates en Powerpoint. Jobs gebruikt simplicity in zijn sheets en weet daarmee op een fantastische manier te komen tot de kern van zijn verhaal. Gates, toch al geen groot spreker, gebruikt overvolle sheets die je enkele keren moet hebben gezien alvorens je begrijpt wat er nu eigenlijk staat.

Goede sheets maken is een kunst dat slechts door een beperkt aantal sprekers wordt begrepen. Ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar de juiste vorm en inhoud van mijn sheets. Tips zijn dus altijd welkom.

Wie meer wil lezen over het maken van goede presentaties, moet zeker Presentation Zen, de weblog van Garr Reynolds, lezen. Via Reynolds’ artikel Gates, Jobs, & the Zen aesthetic kreeg ik ook het idee om de presentaties van Jobs en Gates naast elkaar te zetten.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Je hebt gelijk Reinier maar als ik Keynote in mijn titel had gezet, had waarschijnlijk niemand het begrepen. Of toch wel?


    9 november 2005 om 07:08
    mangold

    Tja, Bill Gates: “Waarom zou je makkelijk doen, als ’t ook moeilijk kan?”


    9 november 2005 om 08:09
    Reinier

    @Marco: Dat is waar, maar gebruik dan de term ‘presentatie’, wel zo makkelijk 🙂


    9 november 2005 om 09:22
    June

    @Marco; ik denk dat er genoeg mensen zijn die weten wat keynote is, dus een vermelding + linkje was geen slecht idee 😉


    9 november 2005 om 10:12
    Fred Zelders

    Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar die presentatie-stijl van Dick Hardt vind ik verschrikkelijk slecht. Leuk om een keer gezien te hebben, maar ik moet er niet aan denken als veel mensen dat gaan doen. Verschrikkelijk onrustig en … wat nog erger is: met een avarechts effect. Het werkt alleen als beelden en woorden 1:1 gaan. Je kan je niet permitteren maar één woord over te slaan of een bijzin te skippen of een woordcombinatie om te keren. Dat kan alleen maar lukken als het verhaal helemaal uit het hoofd wordt geleerd en ge(re)procuceerd. Gevolg: Een presentatie HELEMAAL op de automatische piloot en NIET uit het hart.


    9 november 2005 om 15:55
    StephanV

    @Fred,

    Wanneer je de moeite neemt om de vorm zo te perfectioneren, hoe kan de boodschap dan niet uit het hart zijn?


    9 november 2005 om 17:43
    Fred Zelders

    @Stephan: Juist om de reden die ik noemde vind ik de vorm dus niet perfect. Maar wie ben ik? Ik ben geen communicatie deskundige. Ik ben slechts het gehoor.

    Er is ongetwijfeld enorm veel tijd en moeite in gestopt om het zo te maken als het was. Dus geen twijfel dat het niet uit het hart kwam. Maar tijdens de presentatie zelf komt dat dan niet als zodanig op mij over.

    ’t Is niet anders.

    Ik ben eigenlijk best wel benieuwd of ik hier alleen in sta of dat er ook nog andere Marketingfact-lezers zijn die bij het volgen van de presentatie dat zelfde gevoel als ik hadden.


    9 november 2005 om 18:00
    StephanV

    @Fred: Er is weinig ruimte voor improvisatie dat ben ik helemaal met je eens. Deze stijl past IMHO met name bij de ‘evangelisatie’ van ideeën. Als je Lawrence Lessig hoort lijkt hij ook wel een predikant.

    Halleluja!


    9 november 2005 om 18:09
    Pierre

    Ik ben het wel met Fred eens dat dit een presentatie met twee gezichten is. Want: hij is perfect om online te bekijken. Ik heb hem zojuist even bekeken en hij houdt je echt aan het beeldscherm gekluisterd, alsof je naar een spannend filmpje zit te kijken.

    Maar als ik hier thuis 100% van de ervaring meekrijg, wat was dan de meerwaarde van het in de zaal zitten?


    12 november 2005 om 09:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!