Jelle Kolleman (Made.for.Digital) bouwt aan wereldwijd productiehuis
Made.for.Digital, mede opgericht door MediaMonks, fuseert de wereld van tv-commercials met de digitale wereld. Mede-oprichter Jelle Kolleman: “De ‘magic’ gebeurt als deze twee werelden samenkomen.”
Start productiehuis
Made.for.Digital is een bedrijf in videoproducties dat in drie jaar tijd enorm groeide, en naast Amsterdam, vestigingen heeft in Los Angeles en Singapore. “Ik heb de missie uitgesproken om een wereldwijd productiehuis te bouwen onder de vlag van MediaMonks. Made.for.Digital is in het leven geroepen om lineaire content te produceren. MediaMonks heeft juist veelal programmeurs in dienst en maakt digitale campagnes, websites en platforms.”
“Het is mijn missie om een wereldwijd productiehuis te bouwen onder de vlag van MediaMonks”
“Tien maanden na mijn start is mijn compagnon Jacques Vereecken aangehaakt. Hij komt uit de hoek van de tv-commercials en ik kom uit de digitale wereld. Deze twee werelden hebben we gefuseerd en we proberen het samenkomen van digital en video te optimaliseren. Daarom hebben we twee websites, twee logo’s en twee proposities. De ‘magic’ gebeurt als deze twee werelden samenkomen.”
Directe klanten
“We zijn geen bureau, want we hebben geen creatieven in dienst. We zijn dus geen concurrentie van de bureaus. Aan de andere kant willen merken een directe relatie met een productiehuis. In het buitenland krijgen we klussen vaak via traditionele bureaus, in Nederland hebben we een aantal directe klanten”, aldus Kolleman.
Cultuur
“Ik probeer ervoor te zorgen dat mensen niet over de kop gaan, qua werkhoeveelheid en werkdruk. Dat valt overigens niet altijd mee, want klussen komen op het moment dat je net allemaal erg druk bent en daarbij worden deadlines steeds korter. In plaats van ze zo lang mogelijk op kantoor te houden, vind ik het belangrijk dat mensen op tijd naar huis gaan en een sociaal leven hebben. Tevens gaan we, als MediaMonks-bedrijf, samen naar feestjes, wintersport en zijn we op het water te vinden in Amsterdam. Dat zijn elementen van de cultuur.”
“Mensen komen naar kantoor om het leven te vieren en producten te maken”
“Business-wise vind ik het erg leuk dat we een cultuur hebben weten neer te zetten, waarbij mensen weer iedere dag naar kantoor komen om het leven te vieren en producten te maken. Die cultuur vind ik magisch en daar ben ik trots op.”
Rol en toekomst
“Ik word minder belangrijk en ben de minder spil in de organisatie. Ik werk nu aan m’n bedrijf in plaats van in mijn bedrijf, daardoor is mijn werk/privébalans veel beter dan vroeger. Doordat ik niet meer creatief verantwoordelijk ben zit ik op een andere plek in de keten, daar moest ik aan wennen. Aan de andere kant heb ik een ondernemershart. Op dit moment ben ik vooral bezig met ondernemen en kan ik het creatieve kwijt in het digitale stuk. Voorlopig zit mijn grootste ambitie in het wereldwijder worden, zoals onze collega’s van MediaMonks.”