Is het tijd om Amazon in te ruilen?

De week van Koot, ook met oplossingen voor Zoom-moeheid

Is het tijd om Amazon in te ruilen?

De omzet van Amazon is gestegen naar 10.000 euro per seconde. In een grafiek beweegt die omzetlijn dus in de goede richting. Helaas geldt dat voor te veel bedrijven niet. Mooie week, houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

1. Kevin Kelly

Waarschijnlijk worden jullie inmiddels ook een beetje gestoord van al die content die je gaat ‘helpen’ hoe te handelen tijdens en na deze pandemie. Veel van deze inzichten gaan je niet helpen. Toch begin ik deze week met een niet-lineair lijstje inzichten. 68 welgeteld. De maker van deze lijst is Kevin Kelly. De oud-hoofdredacteur van Wired en schrijver van een aantal standaardwerken over technologie en de toekomst. Een held. Deze week werd hij 68 jaar. Dat was de aanleiding voor Kelly om ‘68 bits of Unsolicited Advice’ te delen met de wereld. Een werkelijk prachtig lijstje.

2. Clubhouse

Nog helemaal onder de radar maar veelbesproken op verschillende platforms is de mogelijk aanstaande introductie van Clubhouse. Clubhouse is nu nog een invite only. Maar het idee is dermate interessant om er hier toch even melding van te maken. Clubhouse is de mix tussen een podcast en een party volgens Nathan Baschez, die over dit fenomeen een zeer leesbare analyse heeft geschreven. Zie het als een audio-Twitter met live conversaties die gaan over een onderwerp waarover je ook een niet-interactieve podcast zou kunnen maken. Met de opkomst van nieuwe audiovormen is dit wellicht iets om in de gaten te houden. Zeker in een periode waarin we allemaal een beetje gek worden van al die gezichten in een Zoom- of Microsoft Teams-meeting. 

3. Anti-Amazon Alliance

Weer een mooi verhaal van Ben Thompson over de mogelijk achterliggende echte reden waarom Google zijn shopfunctie gratis aanbiedt aan iedere verkoper. Volgens Thompson is dit het moment om het platform van Amazon in te ruilen voor de Anti-Amazon Alliance. Aardig detail is dat hij voor deze analyse gebruikmaakt van het AIDA-model. Wist je dat we dat al hanteren sinds 1898! En dat A.F. Sheldon in 1907: ‘permanent satisfaction’ eraan toevoegde. Grappig dat toen waarschijnlijk niemand wist wat daar de functie van was. Inmiddels weten we dat wel.

4. V-Market

 Van 29 april t/m 10 mei is de grootste virtual reality-beurs ter wereld open. Virtual Market is het grootste festival in de virtuele ruimte waar bezoekers 3D-avatars en -modellen kunnen uitproberen, waarderen en kopen. Dat klinkt vreemd, maar is het niet als je denkt aan de kids die Fortnite spelen. Overigens trad daar afgelopen zaterdag DJ Travis Scott virtueel op en dat was goed voor 28 miljoen kijkers! Dus combineer Fortnite met Virtual Market, leg daar een laagje pandemie overheen en voor je het weet zit je thuis met een VR-bril op je hoofd. Lees hier de ervaring van Aaron Frank die deze beurs virtueel bezocht. 

5. The Square

Nog maar een verhaaltje over videomeetings. Inmiddels weten dat videomeetings kunnen leiden tot een grotere vermoeidheid. Een van de oorzaken is dat onze gedachten wel bij elkaar zijn maar onze lichamen (lichaamstaal) niet. Tel daarbij op de vertraging van 1,2 seconden die optreedt en zo kom je bij de Zoom fatique. Het ook in Amsterdam gevestigde design agency Argodesign heeft een werkelijk briljante oplossing bedacht: The Square. Een scherm dat eruitziet als een raam en fungeert als conversatiescherm met collega’s. Alsof je ze door het raam in het echt kunt zien. Kijk maar eens naar de plaatjes. 

6. Making Media and Networks Social Again 

Brian Solis was een van de frontrunners van de social media age. Zijn stem is de laatste tijd wat minder hoorbaar maar zo af en toe komen er nog wel mooie verhalen langs die beschrijven wat je eigenlijk al weet. Dit is ook zo’n open deur maar toch wel weer goed om over na te denken. Permission marketing zou Seth Godin het benoemen. The privilege to tell someone a story. Dat alles begint natuurlijk bij de intentie. Wat stop je erin en met welk doel? Misschien is dit een moment om daar weer eens bij stil te staan. Shifting from the medium as the message to the message as the medium.

7. Sporten in VR

Veel van jullie zullen de sportschool inmiddels wel missen. Je kunt natuurlijk thuis wel wat bedenken, maar echt spannend zal het niet zijn. Als je echt eens wat anders wilt proberen, moet je maar eens kijken naar deze manier van sporten. Virtual sport reality ontwikkeld door Supernatural. Gewoon in je slaapkamer kun je naar de mooiste plekken van de wereld gaan, met de beste coaches en de lekkerste muziek. Eerlijk is eerlijk, het ziet er echt wel heel erg uitdagend uit. 

8. Messenger Rooms

Dan ben je het grootste social network van de wereld en dan zie je opeens de enorme explosie van videochats. Calling all forces is dan de enige optie. Met als resultaat de aankondiging afgelopen week van Mark Zuckerberg van Messenger Rooms. Een videochat via Facebook of Facebook Messenger. Een tool voor het starten van virtuele hangouts met maximaal 50 mensen.

Mark Zuckerberg is een beetje laat

Facebook verdubbelt ook de capaciteit van videogesprekken op WhatsApp van vier naar acht personen, voegt videogesprekken toe aan Facebook Dating en nieuwe live-streamingfuncties aan zowel Facebook als Instagram. Wel een beetje laat Mark!

9. Design

Het blijft nog steeds vreemd om te praten over mensen die werkzaam zijn in wat we nu de vitale beroepen noemen. Dit zijn de helden die áltijd al vanuit hun passie en motivatie onze samenleving draaiende houden. Maar ok, alle beetjes helpen. Donderdag 8 mei is er een livecast vanuit Pakhuis de Zwijger waarin een viertal specialisten praten over het ontwerp van deze organisaties. Ook, en dat is volgens mij een interessant onderwerp, gaan zij in op de rol die grafisch design kan vervullen ten tijde van een crisis. Gratis aanmelden om online mee te kijken kan via deze link.

10. Customer journey

Inmiddels hebben we allemaal wel op de een of andere manier een mooie customer journey gemaakt van de reis van onze klanten en stakeholders. Deze tool van Flowmapp geeft je de mogelijkheid om die klantenreis nog beter in kaart te brengen en te optimaliseren door alle componenten te benoemen die in deze klantenreis een rol spelen. Van persona’s tot storytelling. Het eerste project dat je doet is gratis.

Tot volgende week!

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.