Gratis je producten via Google Shopping verkopen, dat kan nu

23 april 2020, 13:02

Dinsdag 21 april kondigde Google aan dat het weer mogelijk is om gratis verkeer te genereren vanuit het Google Shopping-tabblad. De uitrol hiervan begint deze maand al in de VS en zal voor het einde van 2020 wereldwijd zijn uitgerold.

Allereerst is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de SERP (Search Engine Result Page) en het Shopping-tabblad, ook wel Shopping tab genoemd. Google zal deze functionaliteit initieel alleen uitrollen voor het Google Shopping-tabblad en niet voor de SERP.

De SERP: deze pagina krijgen consumenten te zien zodra zij een zoekopdracht intikken of inspreken bij Google. Deze pagina kan wel of geen shopping-resultaten bevatten.

Afbeelding 1: Google Shopping op de SERP

Het Shopping-tabblad: dit is de vergelijkingssite (marketplace) van Google waar de prijzen en verzendopties van verschillende retailers vergeleken kunnen worden.

Afbeelding 2: Google Shopping in het Shopping-tabblad

In eerste instantie zullen de nieuwe resultaten in het Shopping-tabblad organisch geranked worden. Betaalde Shopping-advertenties zullen onderaan de pagina worden toegevoegd. Het lijkt mij echter een kwestie van tijd voordat Google dit gaat testen en we betaald en onbetaald door elkaar heen te zien krijgen zoals op Amazon.

Waarom doet Google dit?

Waarom geeft Google ons extra (gratis) verkeer? Dit heeft alles te maken met de concurrentie met Amazon. Door retailers de kans te geven producten gratis aan te bieden in het Shopping-tabblad verwacht Google meer listings waardoor de zoekmachinegigant hoopt dat meer consumenten gebruik zullen maken van zijn vergelijkingsfunctie. Als dit gebruik significant toeneemt, kan Google echt stappen maken in de strijd met Marketplaces en specifiek met Amazon.

Hoeveel procent van het verkeer nu vanaf de SERP al doorklikt of direct gebruikmaakt van de Google Shopping tab is niet bekend. En retailers kunnen op dit moment ook geen inzichten krijgen in verschillen tussen de SERP en het Shopping-tabblad (bijvoorbeeld verschillen in conversieratio’s, ctr et cetera.) Het is dus even afwachten wat de exacte effecten van deze veranderingen zijn op de betaalde resultaten vanuit Google Shopping.

Wat betekent dit specifiek voor retailers?

Er zijn eigenlijk drie situaties waar retailers in zitten en afhankelijk van de situatie moeten er vervolgstappen ondernomen worden.

Situatie 1: ik heb al mijn producten al in het Merchant Center staan.

Je hoeft geen actie te ondernemen.

Situatie 2: ik adverteer helemaal niet via Google Shopping.

In dit geval raad ik aan om een Merchant Center aan te maken en je product-feed hierin te zetten. Zonder Google Shopping-campagnes in een Google Ads-account zul je niet gaan betalen voor Google Shopping.

Situatie 3: ik adverteer al op Google Shopping, maar ik heb niet al mijn producten in het Google Merchant Center staan.

Dit is voor de meeste retailers het geval, aangezien er altijd producten of categorieën zijn die je wellicht niet via de betaalde Google Shopping-kanalen wilt promoten. Vaak halen we deze producten uit de feed, zodat het Merchant Center schoon blijft met producten die we wel kunnen en willen verkopen.

De oplossing

Mocht je in deze situatie zitten, dan raad ik aan een aparte feed te maken met deze producten aan je Merchant Center. Met een aparte feed blijven deze producten makkelijker te monitoren. Je moet niet vergeten dat je deze producten wel uit moet sluiten binnen je Google Shopping-campagnes, anders kan het zijn dat je hier alsnog op gaat adverteren.

Mark Meijs
Mark is PPC Strateeg bij digital marketingbureau iProspect bij iProspect

Mark is PPC Strateeg bij digital marketingbureau iProspect. Dagelijks houdt hij zich bezig met de korte en lange termijn PPC-strategie voor nationale en internationale e-commerce klanten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!