Is Facebook straks een TV-kanaal?

10 mei 2017, 11:00

Facebook gaat zelf content produceren. Er zouden meer dan twintig films en series op de rol staan. Ik was eigenlijk het meest geïntrigeerd door de kopregel waarmee het initiatief via Business Insider onder de aandacht werd gebracht: ‘Facebook wants to launch its big attack on TV next month‘. Een invalshoek waarmee het initiatief van Facebook toch vooral wordt neergezet als een aanval op traditionele televisie. Op zich merkwaardig, want waarom zou je een aanval doen op een concept waarvan dagelijks geroepen wordt dat het geen toekomst heeft. Misschien zit het wel anders.

In april schreef ik dat het verhaal dat jongeren minder televisie kijken vooral een achterhoede praatje is. De strekking van dat artikel was dat niet het device waarop je content publiceert van belang is, maar de commerciële waarde van het kanaal voor marketeers. Internetplatformen zijn immers defacto allang gedreven door kijkcijfers en niets anders.

“Er is echt maar weinig fantasie voor nodig om de belevenissen van Youtubers, vloggers en de timeline van Facebook, Snapchat, Twitter of Instagram, te vergelijken met de kenmerken van de oorspronkelijke soap uit 1933. Marketeers willen vooral weten wat het kijken naar een commerciële boodschap oplevert, over welk device gekeken wordt is van onderschikt belang; of dat nu een smartphone is of een 65 inch scherm”.

Het initiatief van Facebook om met eigen films en series – eigen content dus – de markt op te gaan, speelt al langer. Vorig jaar meldde Hollywood Reporter dat Facebook in gesprek was met producenten om tv-series te kopen: “After years of serving as a platform for media companies to distribute their own videos, Facebook is going to start buying shows of its own.”

Dat internetplatformen met veel gebruikers geïnteresseerd zijn in de commerciële waarde van kijkers werd in 2005 al duidelijk toen Amazon begon met de on demand videodienst Prime. In 2013 volgden de eerste drie afleveringen van de eerste ‘original’ tv-serie: Alpha House. Facebook volgt misschien ook wel het initiatief van YouTube dat begin 2016 aangaf met eigen producties op de markt te komen.

“YouTube plans to release 15 to 25 original productions this year, and hopefully double that number in 2017, according to USA Today. As Fortune reported on YouTube Red’s unveiling, the new service is YouTube’s attempt to compete with Netflix, Hulu, and other video streaming services, which are luring an increasing number of viewers with their original series and on-demand video, but for a younger audience”.

Dat Business Insider het initiatief van Facebook neerzet als een aanval op de televisie is misschien wel vooral een clickbaitdingetje. De richting die Facebook inslaat met eigen films en series kun je immers met hetzelfde gemak zien als een bevestiging van het nog altijd springlevende televisie kijkconcept.

Unieke, hoogwaardige eigen content is nog steeds één van de meest interessante en lucratieve klantenbinders. Met de overname van het hele Formule 1-circus heeft Ziggo zich bijvoorbeeld verzekerd van unieke content die straks echt alleen nog is weggelegd voor de klanten van Ziggo. De steeds terugkerende strijd om de rechten van de Champions League kan niemand ontgaan en het is niet voor niets dat Netflix jaarlijks honderden miljoenen pompt in Netflx Originals. Het team van TopGear verhuisde voor een astronomisch bedrag naar Amazon’s videodienst Prime en dat is echt niet voor niets.

Het zou me niets verbazen wanneer Facebook zou kiezen voor een horizontale programmering en daarnaast op korte termijn begint met grootschalige liveregistraties van bijvoorbeeld muziekconcerten. Met de kennis van virtual reality aan boord is Facebook als geen ander in staat om bijzondere belevenissen te verzorgen.

De uiteindelijke strijd gaat natuurlijk niet om het platform of om het device, maar om de kwaliteit van de content. De mate waarin de content kijkers weet te boeien en te binden zal de doorslag geven. In die zin verandert er weinig. Ook platformen als Twitter, Snapchat en Instagram zijn kanalen waarvan je kunt verwachten dat ze in de toekomst eigen content zullen gaan produceren.

De beweging Facebook is zo bezien logisch en niet meer dan een volgende stap in de strijd om de gunst van de kijker. Dat Facebook met deze ingeslagen richting en de bijna twee miljard gebruikers een uitermate succesvol TV-kanaal zou kunnen worden, spreekt voor zich. De vraag is misschien wel eerder waarom het zolang heeft geduurd.

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!