Is de jaarinkoop voor spotzendtijd verleden tijd?

28 september 2020, 10:10

De week van Koot met ook: goochelen met de funnel en Amazon-introducties

Revolutie in de aankoop van spotzendtijd? De levenscyclus van een bedrijf als een lopende klok, een in-huis beveiligingsdrone, contentproductie, bedrijven als een force for good én David Attenborough. Dit en nog veel meer in de nieuwsupdate.

1. Knuppel in het hok?

Nodig Mark Pritchard (P&G) uit voor de jaarlijkse vergadering van de grootste adverteerders in de VS en je weet dat er weer iets gaat gebeuren. Zo ook dit jaar. Pritchard wil als grootste inkoper van commercialzendtijd af van de jaarcontracten en rechtstreeks (zelf) bij de zenders inkopen. “Bij P&G hebben we het heft in handen genomen wanneer we onderhandelen spotruimte kopen. Om een ​​gelijk speelveld te creëren, onderhandelen we rechtstreeks met media”. Een van de voordelen is dat je dan niet aan het eind van het jaar blijft zitten met niet gekochte zendtijd en beter kunt inspelen op de actuele gebeurtenissen.

2. What’s Your Hour in ‘Silicon Valley Time’?

Storytelling op zijn best. Het verhaal van een startup beweegt zich als een klok: het begint om middernacht en tikt de uren af. De toon en het sentiment over hoe een bedrijf ervoor staat, gaan van positief (zonsopgang, middag) naar negatief (schemering, duisternis). En vaak keert het verhaal terug naar middernacht, wedergeboorte en een nieuwe dag. Met dank aan de Podcast over Media voor het wijzen op dit artikel.

3. Amazon-introducties

Tijdens het Fall 2020 Hardware Event van enkele dagen geleden heeft Amazon weer een behoorlijk aantal producten gelanceerd. Naast allerlei updates van de Amazon Echo (smartspeaker) pikken we er even twee uit. De eerste is wel spectaculair. De Ring Always home cam indoor drone. Als je niet thuis bent, maar het systeem signaleert een mogelijke indringer dan kun je via je smartphone een drone starten die in je huis rondvliegt en op inspectie gaat. We laten voor het gemak de privacy issues hier maar even buiten beschouwing. Maar indrukwekkend is het wel. Kijk maar even naar deze video. Een tweede toepassing lijkt wel een beetje op de Facebook Portal. Een smartspeaker met scherm (Amazon Echo Show) die je volgt in de ruimte waar je bent. Zodat je altijd, waar je ook staat, zicht hebt op het scherm. Een prima tool als je wil videobellen met oudere mensen.

4. Retail in tijden van een pandemie

Periscope is de technische backbone van McKinsey. Het bedrijf deed onderzoek naar de effecten van de pandemie op de retail in vier landen. De belangrijkste bevindingen? 40 procent van de consumenten is geswitched van merk of van retailer. Er in drie maanden tien jaar aan vooruitgang in digitale penetratie plaats. Iets wat je vaker hoort als een van de grootste effecten van de pandemie. En dat functies zoals gratis verzending en retouren belangrijk blijven voor het winkelend publiek, terwijl snelle websites en duidelijke productbeschrijvingen en afbeeldingen steeds belangrijker worden. Hier is een link waarbij je het rapport kunt downloaden.

5. Strategische keuzes over invulling van contentproductie

Corona heeft nog maar weer eens duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om je owned reach (eigen media) goed te organiseren. Naarmate het bereiken van doelgroepen moeilijker, gefragmenteerder en gefilterd wordt, is het vermogen dat je hebt om met originele, eigen content aandacht te trekken en vast te houden steeds waardevoller voor het bedrijf. Je ziet het eigenlijk ook al gebeuren bij de grote techbedrijven. Amazon, Apple, Google, AT&T en Verizon worden in snel tempo de grootste mediabedrijven ter wereld.

Amazon, Apple, Google, AT&T en Verizon worden in snel tempo de grootste mediabedrijven ter wereld

Waarom? Omdat hun inhoud rechtstreeks toegang geeft tot het publiek, wat een enorme waarde en concurrentievoordeel oplevert. Volgens het Content Marketing Instituut zijn er vier manieren om de productie van content te borgen in de organisatie. De opties zijn: Performer, Platform, Player of Processor. Lees hier de uitleg en invulling van deze vier verschillende opties.

6. Goochelen met de funnel

Weer een mooi verhaal van Mark Ritson. Op basis van de theorie van Les Binet en Peter Field (‘The Long and the Short of It’) beschrijft hij de verschillende opties en gevolgen voor de salesfunnel. Merk- en actiecampagnes volgens de verhouding 60/40 of zijn er misschien ook andere opties? Hij beschrijft drie verschillende varianten met sprekende voorbeelden.

7. Future of Capitalism

Relevanter dan ooit. Wellicht hebben jullie afgelopen week de ‘goed geld verdienen’-uitzending van Tegenlicht gezien over dit onderwerp. En anders kun je die nog even terugkijken. Maar er komt nog een interessante serie aan bij Pakhuis de Zwijger. Vandaag om 18.30 uur is er de livecast: The Future Role of Business as a Force for Good. Met Rebecca Henderson en Colin Mayer. Inschrijven kan je via de site van Pakhuis de Zwijger. Heb je moeite met het tijdstip dan kan je ook later even terugkijken. Om een ​​innovatieve, inclusieve en duurzame markteconomie voor de komende generaties te creëren, hebben we nieuwe waarden, structuren en praktijken nodig. We moeten bestaande innovatieve ideeën verbinden met nieuw geformuleerde ideeën en de theorie werkelijkheid laten worden. Hoe kunnen de vrijheid en het innovatieve potentieel van vrije markten worden gecombineerd met de vereisten van ecologische duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid en inclusiviteit?

8. PDF voor mobile

Iedereen weet dat je een PDF niet echt lekker kunt lezen op de smartphone. Dat blijft zoomen en draaien. Maar gelukkig behoort dat nu tot het verleden want Adobe heeft een Liquid Mode toegevoegd aan de PDF. Een AI maakt van het bestaande document een redesign zodat ook het lezen op een klein scherm nu geen enkel probleem meer is.

9. Start a Newsletter

Niet alleen een nieuwsbrief maken voor de fun maar door een eigen publiek op te bouwen kan het zelfs een bron van inkomsten worden. Hier een podcast van Andreessen Horowitz in gesprek met een select setje contentproducenten. Tips en advies over het starten van een nieuwsbrief en een mooi overzicht van nieuwsbrieven volgens de deelnemers.

10. Mood trackers

Er komt weer een nieuwe generatie ‘mood’-trackers aan. Het begon natuurlijk allemaal met de stappenteller. Daarna kwam de hartslag en het slaapritme. Maar inmiddels zijn we alweer een stapje verder. Zo willen de nieuwste gezondheidstechnologie-apparaten gebruikers helpen af en toe even het gaspedaal los te laten. Deze trackers helpen om inzicht te krijgen in je emotie en stresslevels. Een meer holistische benadering van gezondheid dus. Misschien in tijden van een tweede golf en mogelijke lockdown een relevante ontwikkeling.

Bonus

Je bent 94 jaar. Je heet David Attenborough. Je besluit om Instagram in te zetten om de wereld te vertellen dat het niet goed gaat met het klimaat en de natuur. En binnen anderhalve dag heb je drie miljoen volgers. (Inmiddels staat de teller op 4,1 miljoen). Dan ben je een held! Luister en kijk naar zijn eerste post.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief